‘Het leukste is om elke keer weer te zoeken naar de juiste sfeer en uitstraling voor nieuwe producten'

Vorige zomer begon grafisch vormgever Michelle van studio Oranje Vormgevers met het maken van de eerste schetsen voor de producten van Veilig leren lezen. Zwijsen interviewde haar over het volledige proces van eerste schets tot uiteindelijke product in de winkel! 

Voordat een spel of boek in de winkels ligt, gaat er een maandenlang proces aan vooraf: van eerste globale schetsen naar steeds vastomlijnder concepten, naar meerdere correctierondes en uiteindelijk de definitieve vormgeving. Michelle Tjelpa van Studio Oranje Vormgevers uit Eindhoven is van het begin tot het einde betrokken bij dit creatieve proces. Vorige zomer deden zij samen met het edutainment team van Zwijsen de restyling van het merk Maan roos vis naar Veilig leren lezen. Daar komt heel wat werk bij kijken! 

Hoe start je zo’n traject? 
‘We beginnen met het team bij Oranje Vormgevers met het maken van schetsen. Die ontwerpen beginnen heel breed. Iedereen gaat dan met de briefing van de uitgever en de fondsredacteur van Zwijsen aan de slag. Het leuke aan deze fase is dat iedereen met zijn eigen ideeën komt. De schetsen zijn dan ook best verschillend en persoonlijk. Van daaruit gaan we kijken: wat zijn de beste elementen uit al die verschillende bijdragen? Daarmee gaan we dan weer verder. Zo komen we steeds een stapje dichterbij de eerste versies. Dan volgt weer de koppeling terug naar het team bij Zwijsen.’

Hoe veel mensen zijn er uiteindelijk bij het maken van een edutainment product betrokken denk je? 
‘We maken het concrete spel samen met de illustrator en een klein team van Zwijsen; de uitgever, de fondsredacteur, de redacteur en de projectleider. Maar gaandeweg het creatieve proces worden er steeds meer mensen bij betrokken. Tijdens de rit kijken ook uitgever van de methode, de onderwijsdeskundige, de marketeer en iemand van productie mee met het proces. Dat is ook erg leuk aan het werken aan een product: je leert een boek of spel van alle kanten kennen.’ 

De spellen en boeken van Zwijsen sluiten 100 % aan bij wat kinderen op school leren. Dat is anders dan bij niet-educatieve spellen. Maakt dat het creatieve proces makkelijker of juist niet? 
‘Lastig is niet het juiste woord. Het is wél een uitdaging om lijn in de productserie te krijgen. De spellen hebben verschillende characters, zoals Woezel & Pip, Jules of Uk & Puk. Je houdt dan ook rekening met de wensen van de licentiehouders. Daarnaast bestaat Veilig leren lezen ook uit verschillende onderdelen; het zijn niet alleen spellen maar ook doeboeken en doeblokken. Daarnaast moeten we ook rekening houden met beeldmerken, vaste kleuren, lettertypen en beelden of foto’s natuurlijk. Het leukste is iedere keer weer zoeken naar een nieuwe uitstraling, met bestaande elementen en het toevoegen van kleine veranderingen. Vaak zal het de consument misschien niet eens opvallen. Voor jezelf blijft het op deze manier telkens weer een leuke opdracht!’

Hoe zou je de edutainmentstijl van Zwijsen omschrijven, als grafisch designer?
‘De uitstraling is vooral gericht op het bereiken van een zo’n breed mogelijk publiek. Dat betekent dat we erop letten dat het voor zowel jongens als meisjes aansprekend is, maar ook voor de ouders. Zij zijn het die de spellen kopen voor hun kinderen. 

Zo gebruiken we veel beeld van dieren, dat spreekt een heel brede doelgroep aan. De characters, zoals Woezel & Pip bijvoorbeeld, zijn bovendien erg populair bij kinderen. Verder letten we erop dat de spellen er fris, vrolijk en mooi uitzien. Door het gebruik van vrolijke kleuren en mooie illustraties kom je steeds meer tot producten waarmee ouders ervoor kunnen zorgen dat hun kinderen er thuis met veel plezier mee gaan oefenen. Dat is ook de kracht van edutainment: thuis spelenderwijs verder oefenen met wat kinderen op school leren!’ 

Voor iedere fase van dit creatieve proces staan een aantal maanden. Nadat er door verschillende ogen naar een product is gekeken, de inhoud door de onderwijskundigen is goedgekeurd en de marketing een beeld heeft over het sterk en mooi in de markt zetten, kan het uiteindelijke spel of boek geproduceerd en naar winkels en boekhandels gestuurd worden. 

Dan zit jouw werk erop. Voelt het gek om een door jou ‘gemaakt’ product in de winkel te zien?
‘Ha! Ja! Soms zie ik een stapeltje in een Albert Heijn of andere winkel liggen. Dan kan ik het niet laten om die nog even snel netjes recht te leggen, of stiekem wat naar voren te halen!’ 

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.