
Week van het leesplezier in groep 4-5-6
Ervaar samen met jouw klas én met Paul van Loon hoe leuk interactief lezen is tijdens de Week van het Leesplezier van 21 t/m 25 maart!
Week van het leesplezier in groep 4-5-6
Ervaar samen met jouw klas én met Paul van Loon hoe leuk interactief lezen is tijdens de Week van het Leesplezier van 21 t/m 25 maart!
Wil je elke dag meer leesplezier? Probeer Estafette 3 een week gratis uit! Vraag nu aan
Week van het Leesplezier met Paul van Loon
Samen met Paul van Loon en zijn grote vriend Dolfje Weerwolfje gaan jullie ontdekken hoe leuk lezen is. Elke dag krijgen jullie een leescadeautje uit de leesplezier box.
Bij elk leescadeautje hoort een leesopdracht en een video van Paul. Doe je elke dag mee? Dan maak je kans op een bezoek van Dolfje in jouw klas.
Veel plezier!
Digibordactiviteiten met video’s van Paul!
Start hieronder de digibordactiviteit van de dag. Lees voor je start nog even de algemene tips.
De actieperiode is voorbij
Op dinsdag en op donderdag word je gevraagd om iets in te zenden. Op dinsdag is dat een mop. Op donderdag de antwoorden van een quiz. De actieperiode is helaas voorbij. Het is niet meer mogelijk om de mop en de antwoorden in te zenden.
Heb je leuke foto’s van jouw groep aan de slag met de Week van het Leesplezier? Dan ontvangen wij die heel graag!
Hoofdprijs: Dolfje Weerwolfje
Doe je de hele week mee? Dan maak je kans op een bezoek van Dolfje Weerwolfje op jullie school. Je kan met hem op de foto en hij komt een groot boekenpakket brengen.
Lees meer over de prijsTips voor de leerkracht
In 15 minuten een nieuwe impuls voor het leesplezier in de klas. Hoe leuk is dat! Om van deze activiteiten een succes te maken hebben we hieronder wat tips bij elkaar gezet.
Vaart
Houd vaart in deze activiteit. Wordt er een vraag gesteld, dan is het niet nodig om alle leerlingen te laten antwoorden. Vraag enkele leerlingen om te reageren en ga door. Bij het napraten over de activiteit kunnen leerlingen die nog iets willen toevoegen altijd nog hun bijdrage leveren.
Alleen of met een maatje
Regelmatig wordt er een vraag gesteld. Wissel het individueel antwoorden af met werken in maatjes: 2 leerlingen overleggen kort en formuleren samen een antwoord. Dat werkt inspirerend!
Naamstokjes
Maak gebruik van naamstokjes: zet in een pot ijslolliestokjes met op elk stokje de naam van een leerling uit je groep. Stel een vraag, geef kort tijd om na te denken en pak dan een stokje uit de pot. Zo blijven alle leerlingen betrokken en alert.
Lees de teksten voor
Het lezen van de tekst vanaf het digibord is niet voor alle leerlingen even makkelijk en ook de tijd die een leerling nodig heeft om de tekst te lezen kan verschillen. Om vaart te houden in de activiteit: lees de teksten zelf voor of laat dit doen door een leerling die het leuk vindt om voor te lezen. Het draait bij deze activiteiten om leesplezier ervaren, het is geen leesles.
Bekijken andere boeken
Er worden 4 nieuwe boeken voorgesteld, passend bij het thema of de tekstsoort die deze dag centraal staat. Door op de link te klikken, krijg je meer informatie over dit boek.
Leesopdracht bij de cadeauboeken
Bij de 5 boeken die jullie cadeau hebben gekregen is steeds een leesopdracht gemaakt. Via de leesopdracht worden de leerlingen uitgedaagd om iets met het boek te doen: op zoek te gaan naar informatie, achterhalen welk fragment er is voorgelezen, op zoek naar een mop etc.
Geef leerlingen gedurende de week tijd om de oplossing van deze opdracht te vinden. Zet het boek centraal in de klas en maak zonodig een intekenlijst zodat iedereen de kans heeft om de oplossing te vinden. Laat leerlingen individueel de oplossing op een blaadje inleveren.
Aan het eind van de week worden alle leesvragen herhaald, worden de oplossingen gedeeld en wordt de juiste oplossing bekend gemaakt.
Natuurlijk mogen de boeken ook de komende tijd nog gelezen worden.
Speciale tip voor maandag:
Kies zelf een stukje dat je gaat voorlezen. Lees het stukje voor. Onthoud zelf welk stukje je hebt voorgelezen. Zet hierna het boek voor iedereen zichtbaar in de klas.
Veel plezier!
Vraag & antwoord
We weten allemaal hoe belangrijk leesplezier is. Maar hoe krijg je kinderen zover dat ze dat zelf ervaren? Goed nieuws! Binnenkort start de Week van het Leesplezier. Samen met Paul van Loon (groep 4-5-6) of André Kuipers (groep 7-8) gaat je klas een week lang op een luchtige manier ervaren hoe leuk lezen is. Vijf dagen lang, vijftien minuten per dag.
Elke dag krijgen jullie een leescadeautje. Dit bestaat uit: een aansprekende tekst, uitleg en extra’s op het digibord, een leuke opdracht en een leesboek voor in de klas dat past bij de tekst. Vijf dagen lang vijftien minuten leesplezier! Doe je de hele week mee? Dan maak je bovendien kans op een bezoek van Dolfje Weerwolfje (groep 4-5-6) of een virtuele ruimtereis in de echte SpaceBuzz (groep 7-8)!
Het is natuurlijk het leukste om met alle scholen tegelijk de Week van het Leesplezier te vieren! Mocht het die week toch niet lukken, dan kun je de leesplezierpakketten ook tijdens een andere week inzetten. Wil je deelnemen aan de winactie? Dan moeten we uiterlijk 10 april je inzending binnen hebben. De website met de digibordactiviteiten blijft tot 1 juli beschikbaar.
In groep 4-5-6 kun je kansmaken op een persoonlijke boodschap van Paul van Loon en een bezoek van Dolfje Weerwolfje aan jullie school. In groep 7-8 verloten we een persoonlijke boodschap van André Kuipers en het educatieprogramma en de echte SpaceBuzz bij jullie op school! Je leest meer over de prijzen en hoe je hier kans op kunt maken op deze webpagina.
Staat je vraag er niet bij? Bekijk meer vragen en antwoorden