Kant-en-klaar Sinterklaasrekencircuit voor groep 3

18 november 2020

rekencircuit-sinterklaas-thumbnailpngJa, de Sint is weer in het land! Een periode die voor leerlingen van groep 3 leuk en gezellig is, maar ook ontzettend spannend. De concentratieboog van de leerlingen is in deze periode dan ook vaak erg kort. Het ideale moment dus om met een Sint-rekencircuit aan de slag te gaan!

Waarom werken met een thematisch rekencircuit?

Doordat de leerlingen steeds van activiteit wisselen, blijven ze nieuwe impulsen krijgen en zullen ze gedurende langere tijd geconcentreerd aan het werk zijn. Door het circuit aan te passen aan het Sinterklaasfeest, een thema dat enorm leeft binnen de belevingswereld van de leerlingen, zal de motivatie nog eens extra stijgen.

Doelen onderhouden

Rond deze tijd zijn al veel doelen vanuit het aanvankelijk rekenen aan bod geweest. Het is van belang om deze tijdig te onderhouden. Veel van de rekenproblemen tijdens het gevorderde rekenproces zijn te herleiden naar het aanvankelijk rekenen. Een sterke basis is dus cruciaal. Een rekencircuit is daar een goede werkvorm voor. Tijdens een rekencircuit kun je namelijk in korte tijd veel doelen onderhouden en door goed te observeren, weet je of de leerlingen hetgeen ze eerder hebben geleerd nog begrijpen of dat je nog extra aandacht aan een bepaald onderdeel moet schenken.

Rekendoelen

Als het goed is, hebben de leerlingen al flink geoefend met de telrij en met het flexibel omgaan met getallen. Ze kunnen bij hoeveelheden aangeven wat meer en wat minder is. De begripsvorming van het splitsen, optellen en aftrekken moet nu beheerst zijn en de eerste strategieën om formele sommen tot en met 20 uit te rekenen zijn aangeboden. Deze doelen zijn dan ook verwerkt in onderstaand rekencircuit.

Rekencircuit: Sinterklaas

Benodigde materialen voor dit circuit:

Activiteit 1
  • Aftrek-somkaartjes
  • 45 pepernoten
  • 9 bekertjes
Activiteit 2
  • 15 pepernoten per leerling
  • 2 dobbelstenen
Activiteit 3
  • 1 ingepakte kartonnen doosje per tweetal
Activiteit 4
  • +/- 40 pepernoten
  • 2 dobbelstenen
Activiteit 5
  • Speelgoed folders
  • Speelgeld (van centen tot biljetten)
Activiteit 6
  • +/- 10 pepernoten
  • Kartonnen doosjes

Circuitonderdeel 1: Pepernoot memorie

Doel: Ik kan aftreksommen t/m 20 uitrekenen.

Leg links een aantal somkaartjes neer. Elke som moet passen bij een antwoord van 1 t/m 9. Zet rechts 9 bekertjes neer. Onder elk bekertje leg je een andere hoeveelheid pepernoten, van 1 t/m 9. De leerlingen draaien om de beurt een somkaartje om en tillen 1 bekertje op. Passen de som en de hoeveelheid pepernoten bij elkaar? Dan mogen ze het somkaartje pakken en doen ze de pepernoten in het bekertje. Deze zetten ze naast zich neer. Door de pepernoten in het bekertje te doen, staan de bekertjes meteen weer klaar voor de volgende memorie. Wie lukt het om de meeste setjes te krijgen?

Circuitonderdeel 2: Pepernoot plagen

Doel: Ik kan hoeveelheden tot ten minste 20 vergelijken op basis van meer / minder.

Elke leerling start met 15 pepernoten. Dobbel om de beurt met 2 dobbelstenen en pak het gedobbelde aantal pepernoten van een van de leerlingen af. Als alle deelnemende leerlingen 1 keer gedobbeld hebben, bespreken de leerlingen wie het meeste en wie het minste aantal pepernoten heeft.

Circuitonderdeel 3: Pakje gooien

Doel: Ik kan tellen met sprongen van 2, 5 en 10.

De leerlingen staan in tweetallen tegenover elkaar of met een groepje in een kringetje. Ze gooien over met een pakje. Ondertussen tellen ze steeds een sprong van 2, 5 of 10 verder. De sprongen van 2 starten ze zowel bij de 0 als bij de 1.

Circuitonderdeel 4: Pepernoot splitsen

Doel: Ik kan hoeveelheden t/m 12 splitsen.

Dobbel om de beurt met 2 dobbelstenen. Pak evenveel pepernoten als het gegooide aantal ogen op de dobbelsteen. Maak daarmee minimaal 3 verschillende splitsingen en schrijf die op. Ondertussen dobbelt de volgende leerling. Zodra alle deelnemende leerlingen gedobbeld hebben, controleren ze elkaars splitsingen, voordat ze verder spelen.

Circuitonderdeel 5: Bedragen maken

Doel: Ik kan bedragen maken met munten en biljetten.

Leg enkele speelgoedfolders neer. De leerlingen kijken wat ze graag van de Sint zouden willen. Het bedrag dat ze daarbij zien, proberen ze precies na te leggen met munten en biljetten.

Circuitonderdeel 6: Pepernoot sjoelen

Doel: Ik kan 3 getallen bij elkaar optellen tot 20.

Knip 4 vakjes uit de onderkant van een doos en schrijf erboven getallen t/m 10. Zorg dat de vakjes groot genoeg zijn dat er een pepernoot doorheen kan schuiven. Zet een tafel in de lengte. Zet de doos achteraan op de tafel en zet de leerlingen vooraan aan de tafel. De leerlingen gaan sjoelen met de pepernoten. Zodra er 3 pepernoten door de gleuven heen geschoven zijn, telt de leerling deze 3 getallen bij elkaar op.

sinterklaassjoelen-rekencircuit-groep3.png

Download hier de gratis Sinterklaassjoelbak poster 

Veel plezier met het rekencircuit en geniet van deze gezellige periode!

Over de auteur: Remco Hoeymans is een ervaren én bevlogen leerkracht. Remco is ook Rekenspecialist en Bewegend leren expert. Hij is auteur van de rekenbundel “Bewegend en spelend rekenen” en geeft workshops en trainingen aan leerkrachten uit het basisonderwijs over dit onderwerp.

Een eigen rekenmethode voor groep 3

Groep 3 is een bijzonder leerjaar. Kleuters worden nu echte leerlingen en dat is voor veel kinderen best een grote stap. Daarom is er Semsom; de enige rekenmethode speciaal voor groep 3. Wil je hier meer over weten? Breng dan een bezoek aan onze methodepagina of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Ja, ik wil op de hoogte blijven! 

1 reactie

Ankie schreef op 21 november om 12:44

Leuk, hier kunnen we iets mee.