Veelgestelde vragen Semsom

Algemeen

Ik heb een introductiepakket van Semsom aangevraagd, maar niet ontvangen.

Tot onze spijt heeft de ontwikkeling van het introductiepakket van Semsom vertraging opgelopen. Hierdoor kunnen we het pakket niet eerder dan medio mei (na de meivakantie vanaf 17 mei) bij jou op school bezorgen.
Onze excuses voor het ongemak.

Uitprobeerweek

Het is 19 maart geweest. Kan ik mij nog aanmelden?

Helaas is het niet meer mogelijk om jouw school aan te melden voor de uitprobeerweek van Semsom.  Wil jij de materialen van Semsom wel zien en ervaren? Vraag dan het introductiepakket van Semsom aan via de website: www.zwijsen.nl/semsom

Didactiek

Wat zijn de einddoelen van Semsom groep 3?

In het onderstaande overzicht vind je de einddoelen van het reguliere aanbod van Semsom. Een aantal van deze doelen ligt iets hoger dan het reguliere aanbod van andere rekenmethodes in groep 3. Hierdoor hebben de leerlingen bij de start van groep 4 een voorsprong. Een gedeelte van de lesstof in begin groep 4 is namelijk herhaling. Leerlingen krijgen de kans om na de zomervakantie lesstof te herhalen en te wennen aan de nieuwe rekenmethode.

GetallenBewerkingenMeten, tijd en geldMeetkundeVerbanden
Telrij en getallenrij 100

Getallenlijn 100 plaatsen en lezen

Getallen 100 splitsen en samenvoegen in tientallen en eenheden
Optellen en aftrekken naar analogie t/m 20 (tussen 10 en 20)

Optellen en aftrekken via de tien t/m 20

Hoeveelheden herhaald optellen t/m 20

Hoeveelheden eerlijk verdelen t/m 20

Automatisering: splitsen, optellen en aftrekken t/m 10
Lengte, omtrek en oppervlakte met natuurlijke maten

Lengte meten

Begrippen met gewicht

Begrippen met inhoud

Dagdelen, dagen, maanden en seizoenen

Gebeurtenissen verbinden aan tijdsduur en dagdelen

Analoge klok: hele – en halve uren

Digitale klok: hele uren

Tijdsduur berekenen
Systeem kopen en betalen

Bedragen maken met biljetten 5 en 10 euro en munten 1 en 2 euro

Bedragen maken met munten 5, 10, 20 en 50 eurocent.
Vormen sorteren op kenmerken

Schaduw tekenen

Routes lezen en beschrijven

Eenvoudige plattegrond lezen

Meetkundige begrippen en figuren

Vouwwerk

Bouwsels tellen en bouwen a.d.h. van plattegrond

Patronen (af)maken

Uitslagen bij figuren

Standpunten

(Tangram) figuren maken

Spiegelen  
Beelddiagram

Staafgrafiek
Wat biedt Semsom extra aan sterke rekenaars?

Vanaf blok 1 geven we al extra aandacht aan de sterke rekenaars. Vanaf blok 1 zijn er iedere basisles twee verdiepingsoefeningen in het werkboek (opgaven met een blaadje). Ook krijgen de rekensterke leerlingen 2 keer per week een verdiepende instructie aansluitend bij het weekdoel.

Bij de meer/weer les aan het einde van elke week zijn er ook altijd verdiepingsoefeningen. Als ze hiermee klaar zijn, werken ze verder aan de activiteitenkaarten aansluitend bij het weekdoel. Leerlingen kunnen ook nog op eigen niveau verder werken aan het Rekenmuurtje. Hierbij kun je gebruikmaken van de software en de automatiseerkaarten.

Vanaf blok 5 kunnen de leerlingen ook compacten. Ze maken dan de 2 uitdagende oefeningen in het werkboek en daarnaast werken ze verder in het Semsom Pluswerkboek en de activiteitenkaarten. Het bijzondere aan het Semsom Pluswerkboek is dat kinderen aan dezelfde doelen werken als de rest van de klas, maar opdrachten krijgen die hoger in de taxonomie van Bloom zitten. Zo krijgen ze voldoende uitdaging en is de instructie ook voor hen relevant.

Hoe gaat Semsom om met zwakke rekenaars?

Ieder kind kan bij Semsom op het eigen niveau werken, zonder dat ze hier een aparte benadering voor krijgen. ‘Zwakke’ rekenaars werken in dezelfde werkboekjes en doen mee aan dezelfde activiteiten. Wel kunnen zij in een les en in de materialen een andere route volgen: minder werkboek-opdrachten en meer uitleg in de verlengde instructie. Door de checks tijdens een les heeft de leerkracht de zwakke leerlingen altijd goed in beeld.

Combigroep 3-4

Hoe ziet een basisles in een combigroep 3-4 eruit?

Met een kleine niveau-aanpassing in de opgaven zijn de activiteiten van groep 3, in de lesfases automatiseren en bewegend en spelend leren, eenvoudig te combineren met de activiteiten van groep 4.

Voorbeeld:

Getallen maak je daar waar kan groter en bewerkingen wat moeilijker zodat groep 4 wordt uitgedaagd. Bijv. 13+6 voor groep 3 en 43+6 voor groep 4. Tevens wordt groep 3 uitgedaagd bij de grotere getallen en de bewerkingen van groep 4. Hier rekenen zij dus ook mee. Als kleinere getallen en eenvoudige bewerkingen voor groep 3 aan bod komen vindt het consolideren plaats voor groep 4. Zij onderhouden hiermee deze bewerkingen, zodat de automatisering van de leerlingen op een zeer hoog niveau blijft.

Lesfase basislesGroepAanpassingen
Automatiseren – 10 min.3 en 4 samenBewegende, spelende lesfase. De leerkracht biedt de lesstof op een hoger niveau aan voor groep 4 leerlingen. B.v. 5+2 (groep 3) wordt 50+20 (groep 4).
Op verkenning – 5 min.3 en 4 samen
Instructie – Checkmoment 10 min.3 en 4 samen
Zelfstandig werken / verlengde instructie – 20 min.Zelfstandig werken 3/4
Kinderen die voldoende hebben gehad aan de instructie kunnen nu zelfstandig gaan werken.
Verlengde instructie
ma: Verlengde instructie groep 3
di: Verlengde of verdiepende instructie groep 4
wo: Verlengde instructie groep 4
do: Verlengde of verdiepende instructie groep 3
Bewegend en spelend leren – 10 min.3 en 4 samenDe leerkracht biedt de lesstof op een hoger niveau aan voor groep 4. B.v. 5+2 (groep 3) wordt 50+20 (groep 4).
Lesafsluiting – 5 min.3 en 4 samen

Materialen

Welke extra materialen heb ik nodig om met Semsom te werken?

In onderstaande tabel staan alle extra materialen die je nodig hebt voor Semsom. Het meeste heb je waarschijnlijk al in huis en vanzelfsprekend heb je niet alle materialen bij iedere les nodig. Ga jij aan de slag met aanvankelijk rekenen met Semsom? Dan ontvang je duidelijke ‘boodschappenlijstjes’ inclusief de aantallen die nodig zijn voor je groep.

LeerkrachtmateriaalLeerlingmateriaal
Rekenrek 20 klassikaal, 2 x 10 kralenLiniaal
Kralenstang klassikaal t/m 100Pittenzakje en foambal
BalansweegschaalRekenrek
Grote dobbelstenen10 blokjes MAB-materiaal
DobbelsteenkofferDobbelsteen met 10 vlakken
Grote bordliniaalKleine analoge klok
100 blokjes MAB-materiaalEierdoos + 10 plastic eieren
Grote analoge klokMunt- en biljetgeld €1, €2, €5, €10
FoambalKleine kralenketting t/m 20
Getalkaarten tot 100Kralenketting t/m 100
Getalkaarten tot 20Spiegeltje

Neem contact op

E-mailen

Stuur een bericht

Of stuur een e-mail naar: klantenservice@zwijsen.nl

Vragen worden binnen een werkdag beantwoord

Software helpdesk

Stuur een bericht
Vragen worden binnen een werkdag beantwoord

Whatsapp

06 24 88 54 59
We sturen je binnen 24 uur een reactie

Bellen

013 583 88 88
Bereikbaar op werkdagen van 8.00u tot 17.30u