Ik mag het startschot geven voor dat spannende en o zo leuke jaar in groep 3. En ik vertel dat ik het spannend vind. Misschien nog wel spannender dan de kinderen zelf. Want ik ga ook van groep 1/2 naar groep 3. “Wat denken jullie dit jaar te leren?” vraag ik. “Rekenen juf!” Juist. “Schrijven!” roept een ander. “Leren lezen!” Precies! We gaan leren lezen. Wat een groot deel van ons dagprogramma opslokt en zo ontzettend belangrijk is, voor alles eigenlijk. Lezen is de basis. En die moet goed zijn. Daarom vind ik het ook zo spannend.
Mijn taak is alle 29 kinderen in de klas te leren lezen. Natuurlijk is daar al een goede voorbereiding op geweest bij de kleuters. En natuurlijk stopt het leesproces ook niet aan het einde van groep 3. Maar dat mijn taak dit jaar ontzettend belangrijk is, daar ben ik me heel bewust van.
Dit jaar zijn we gestart met de kim-versie van Veilig leren lezen. En die is ook voor mijn doorgewinterde groep 3 collega’s nieuw. Samen ontdekken we hoe de software werkt, wat we allemaal aan taal gaan doen in de klas en hoeveel uur we per dag in de methode moeten steken om het leren lezen te laten slagen.
Deze juf zit er zelfs voor in de schoolbanken. Nou ja, eigenlijk is het een fijne stoel thuis, in mijn geval naast de box en tussen al het speelgoed. Er is een e-learning om me alle ins and outs te leren van de materialen die bij de methode horen. En ik krijg veel inspiratie om de klas in te richten en leuke activiteiten te ontwikkelen.
Want wat zit er veel materiaal in de methode en wat is er veel mogelijk! Het is een hele ontdekkingstocht voor me, ook voor de kinderen. Zo is het Veilig & Vlot boekje helemaal vernieuwd en is er veel software te gebruiken.
Leestafel