Mijn kind leert lezen! Kern 3

Leert jouw kind lezen? Meer dan driekwart van de scholen in het basisonderwijs maakt hiervoor gebruik van de methode Veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen. In dit artikel lees je wat je kind leert op de basisschool  bij kern 3 van deze leesmethode. Ook krijg je tips om je kind thuis te laten lezen en spelen met letters en woorden.  

Welke letters leert je kind in kern 3?

In kern 3 van Veilig leren lezen kim-versie leren de kinderen de letters d, oe, z, ij en h. De kinderen oefenen het lezen en maken van woordjes die bestaan uit van één lettergreep met die letters die ze kennen, zoals kaas, eet en nee. Het kunnen lezen en maken van woorden als spaak en kaart zijn nog geen doel, maar de kinderen krijgen wel de gelegenheid om aan deze woorden te snuffelen en te proberen of ze deze woorden kunnen lezen en maken.

De kinderen die werken met zon-materialen leren de volgende woordtypen lezen:

  • eenlettergrepige woorden die beginnen met ‘sch’, zoals: schoen, schuilt;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘ng’: ring, slang;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘nk’: bank, klank; eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘d’: koud, hard;
  • eenlettergrepige woorden die eindigen op ‘b’: web, krab;
  • eenlettergrepige woorden met een lettercluster vooraan én achteraan: dwerg, klant, blond.

Woorden en zinnen

Je kind is bij het begin van kern 3 alweer een week of 7 in groep 3. Steeds meer woorden kunnen worden gelezen. Je kind leert niet alleen nieuwe letters en woorden, maar oefent deze ook op verschillende manieren. Een voorbeeld van zo’n oefening is het invullen van letters in woorden waarin een letter ontbreekt. Bij het stukje ‘-en’ kan het kind kiezen uit b, p en r om er een compleet woord van te maken. Het plaatje dat naast het woord afgebeeld wordt geeft aan welk woord bedoeld is (ben, pen of ren).

Je kind leest ook al korte zinnen, zoals:

ik eet een vis.
een kip en een aap.
tim zit bij een boom.

Veilig & Vlot bij leren lezen in groep 3

Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat er op school gewerkt wordt met Veilig & Vlot? Misschien is je kind al thuisgekomen met een Veilig&vlot-diploma, eerst na kern 1 en pas geleden na kern 2. Veilig & Vlot is een boekje met woordrijtjes die opklimmen in moeilijkheid. Je kind leert hiermee niet alleen correct, dus foutloos woorden lezen, maar juist ook vlot. Vlot lezen is een belangrijke voorwaarde voor het begrijpend lezen. Vraag je kind maar eens naar de verschillende werkjes die hij of zij op school maakt!  

(Voor)leestips bij kern 3

Zelf lezen niveau maan

  • tip en taas, Rian Visser en Camila Fialkowski (makkelijk lezen), ISBN 9789048719167
  • ik tik kip, Mark Janssen (makkelijk lezen), ISBN 9789048719136
  • ik kook, Saskia Halfmouw (makkelijk lezen), ISBN 9789048719198
  • beer eet vis, Eefje Kuijl, ISBN 9789048719112
  • ik koop een reep, Gertie Jaquet, ISBN 9789048719143
  • ik pik een bes, Nancy Kers, ISBN 9789048719204
  • ik mis noor, Wendy Panders, ISBN 9789048719211
  • een vin!, Hugo van Look, ISBN 9789048719228

Zelf lezen niveau zon

  • als ik kok ben, Jan Paul Schutten en Rick de Haas, ISBN 9789048719129
  • ik ruik muis!, Anneke Scholtens en Nicole Rutten, ISBN 9789048719150
  • aan zee, Annemarie Bon, ISBN 9789048719181

Voorlezen

Zoek in de bibliotheek ook eens naar de leesseries bij Veilig leren lezen, of kijk samen met je kind bij onze kinderboeken (AVI-niveau Start)

Meer boekentips voor als je kind leert lezen

  • is boef een dief?
    is boef een dief?
    AVI-boekAVI: START
    9,99
  • ik tap een mop!
    ik tap een mop!
    AVI-boekAVI: START t/m E3
    9,99
  • een pup voor boo
    een pup voor boo
    AVI-boekAVI: START
    9,99

Tips voor spelletjes bij kern 3

Schrijven op je rug

Kinderen hebben in kern start tot en met 3 al veel letters geleerd. Het is een leuk spel om de letters op de rug van je kind te ‘schrijven’ en het kind te laten raden welke letter dat was. Je kan ook woorden schrijven, bijvoorbeeld: kaas – mes – dik – rek – boos – peer – maan – vin – teen – doek – mep – koe – poes – haas – zes – zoet – bek – moe.

Misschien vindt je kind het moeilijk om zich goed te concentreren. Als hulp kan je in een tijdschrift of folder plaatjes zoeken van bovengenoemde woorden en deze voor je kind neerleggen. Vervolgens kan het met behulp van de eerste letter al gaan zoeken naar het woord dat op de rug zal worden geschreven. Schrijf je bijvoorbeeld de letter -m-, dan kunnen wel vier plaatjes de juiste oplossing zijn. Maar na de letter -e- vallen er weer kaartjes af. Uiteindelijk geeft de laatste letter de oplossing.

Lezen voor het slapen gaan

Je kind kent steeds meer letters en de vlotte lezers zullen al vaak naar eigen leesboekjes gaan grijpen. Sommige kinderen hebben echter wat meer moeite met lezen en kunnen er niet toe komen om zelf te gaan lezen. Vaak helpt het als je zegt dat je kind in bed nog een kwartiertje mag lezen voor hij of zij gaat slapen.

Blijven voorlezen

Als je kind al zelf kan lezen, denk je misschien dat voorlezen nu niet meer hoeft. Niets is minder waar: blijf voorlezen! In voorleesverhalen bied je je kind een enorme woordenschat en taalachtergrond. Juist die elementen zijn belangrijk in de verdere lees-/taalontwikkeling van je kind. En natuurlijk vindt je kind het vooral gezellig om voorgelezen te worden. Het biedt een groter aanbod aan verhalen dan de eenvoudige tekstjes die je kind zelf kan lezen. En je stimuleert de nieuwsgierigheid naar het lezen in boeken.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

1
  • Product toegevoegd
Je winkelmand
Nog 10,01 tot gratis verzending
50+ anderen hebben dit gekocht
is boef een dief?
Op werkdagen voor 23.00 besteld, dezelfde dag verzonden
- +
9,99
    Bereken verzendkosten
    De verzendopties worden bij het afrekenen geüpdatet.
    Kortingscode toepassen

      Toegevoegd aan winkelmand

      Naar winkelmandje