Rekenactiviteit voor kleuters: Schatten gevonden

In deze rekenactiviteit leren de kinderen omgaan met grootheden (dik-dun, groot-klein, licht-zwaar). Ze kunnen voorwerpen uit de tuin van oma ordenen op eigenschap. Ze onderzoeken kenmerken van natuurlijke materialen en benoemen enkele overeenkomsten en verschillen tussen deze materialen.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van zes, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

Dit heb je nodig

  • doek
  • emmer
  • natuurlijk en niet-natuurlijk materiaal: verschillend in kleur, lengte, dikte en gewicht (bijv. blaadjes, doppen, grassprietjes, snoeppapiertjes, steentjes, takjes, veertjes)

Voorbereiding

Verzamel natuurlijk en niet-natuurlijk afvalmateriaal in een emmer. Hang een doek over de emmer. Zet Pompom (of een andere klaspop) erbij.

Introductie

Pompom heeft deze emmer met afval bij oma in de tuin gevonden. Oma zei dat er afval in zat en wilde het weggooien. Maar het is geen afval: het zijn schatten! Laat de kinderen in de emmer gluren. Hebben jullie ontdekt wat erin zit?

Schud een beetje afval uit de emmer op de grond en bekijk samen wat er allemaal ligt. Welke kinderen bewaren ook wel eens schatten in hun broekzak? Deze kinderen leggen hun schatten in de kring. Stel vragen als: Bewaar je ook wel eens schatten? En wat bewaar je dan? Wat vind je het mooist aan de schatten? En wat maakt ze zo bijzonder?

Kern

De kinderen kiezen om de beurt een schat uit de emmer of de schat die ze uit hun eigen zak hebben gehaald. Ze mogen eerst het materiaal verkennen. Wat is het? Wat maakt deze schat bijzonder? De kinderen bespreken en vergelijken hun schatten in tweetallen. Ze benoemen de kenmerken: Wat maakt jouw schat bijzonder? Is jouw schat de grootste/kleinste, dikste/dunste of de lichtste/ zwaarste?

Zet daarna een coöperatieve werkvorm in waarbij de kinderen groepjes vormen met iedereen die hetzelfde voorwerp heeft. Hebben jullie ook echt dezelfde schatten? Zijn alle takjes (stenen, blaadjes, doppen) precies hetzelfde? Kunnen jullie de schatten in nieuwe groepjes verdelen: bijvoorbeeld een groepje met dunne takjes en een groepje met dikke takjes?

Laat in elk groepje een kind nog meer voorwerpen uit de emmer halen die bij de schattenverzameling horen. Waarom horen sommige takjes bij elkaar? Kun je de schatten op volgorde leggen: van dik naar dun, van groot naar klein of van licht naar zwaar? Hoe kun je erachter komen of twee schatten precies even groot, zwaar of dik zijn?

Afsluiting

Pompom wilde de schatten eigenlijk bewaren, maar we hebben ontdekt dat we er ook mee kunnen spelen! Heb je thuis ook wel eens gespeeld met schatten uit de tuin? Wat speelde je toen?

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon groep 1 groep 2
maan groep 1 groep 2
ster groep 1 groep 2
woorden bewaren
de knikker
dik, dikker, dikst
dun, dunner, dunst
groot, groter, grootst
klein, kleiner, kleinst
licht, lichter, lichtst
ontdekken
zwaar, zwaarder, zwaarst
vergelijken het afval
de volgorde

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje