Rekenactiviteit voor kleuters: Zware tassen

Met deze activiteit leren je  kleuters op een speelse manier meten en wegen. Ze begrijpen dat het gewicht niet altijd samenvalt met de lengte en grootte van een voorwerp. En wat gebeurt er als je verschillende voorwerpen met elkaar gaat vergelijken? Wat is dan zwaarder?

In deze activiteit komt ook Wetenschap & Technologie aan bod. Je kleuters gaan namelijk een voorspelling doen: zij voorspellen welk voorwerp zwaarder of lichter is.

Dit is een gratis activiteit in een reeks van zes, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.

We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken. De woordenlijst onder ‘Woordenschat’ bevat woorden die betekenisvol zijn voor dit anker. Ankers in Schatkist hebben een bepaald onderwerp -in dit geval ‘Eten en drinken’- en bevatten een reeks activiteiten voor kleuters.

Dit heb je nodig

  • grote boodschappentas
  • kleerhanger met klemmen of inkepingen
  • lichte materialen (bijv. kraaltjes en elastiekjes)
  • zware materialen (bijv. houten blokken)
  • plastic tassen (1 voor elk kind)

Introductie

Pompom gaat boodschappen doen. Hij heeft van oma een heel grote, volle boodschappentas meegenomen. Vraag aan de kinderen of de tas niet te zwaar is voor Pompom. Laat de kinderen de tas voelen en concludeer dat de tas groot en vol is, maar niet zwaar. Hoe kan dat? Door de kinderen de plastic tassen te laten ontdekken, kun je laten zien dat een volle, grote tas niet altijd zwaar hoeft te zijn.

Kern

Laat de kinderen in tweetallen samenwerken. Geef elk kind een lege plastic tas. Verdeel de klas in tweetallen en geef het ene kind iets zwaars en het andere kind iets lichts. Beide kinderen stoppen het voorwerp in hun plastic zak. Ze vergelijken het gewicht van elkaars tassen. Laat de kinderen met gestrekte armen het gewicht van de tassen vergelijken door in elke hand een tas te nemen. Daarna zoeken ze een ander tweetal op en vergelijken ze het gewicht van hun tassen. Laat ze vaststellen welke tas zwaar(der) is en welke licht(er). Welke is zwaar? Welke is lichter?

De kinderen gaan weer in de kring zitten. Laat ze de zware tassen bij elkaar zetten en de lichte tassen bij elkaar. Bekijk de inhoud van enkele tassen. In sommige tassen zit iets kleins, maar de tas staat bij de zware tassen. Klopt dat wel?

Introduceer nu de kleerhanger. Weten de kinderen wat het is? Kunnen we deze kleerhanger gebruiken om te wegen? Doe zelf voor hoe je het gewicht van de tassen met elkaar kunt vergelijken. Hang een zware tas aan het uiteinde en een lichte tas aan het andere. Houd de kleerhanger in het midden aan de haak vast. Wat gebeurt er?

Afsluiting

Stop de tasjes met zware spullen bij elkaar in de boodschappentas. Kun je de tas nu nog tillen?

Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit

sk-hoehetwerkt-differentiatie.jpg

zon groep 2
maan groep 1
ster groep 1 groep 2
woorden dragen
voelen
boodschappen doen
de boodschappentas
licht, lichter, lichtst
tillen
verdelen
vergelijken
wegen
zwaar, zwaarder, zwaarst
het gewicht
de kleerhanger

Tips en verdieping

Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping

Meer zien van Schatkist?

Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.

Lees meer en bekijk de materialen van Schatkist, editie 3

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje