Rekenen en de ontwikkeling van kinderen in groep 4

Kinderen in groep 4 zijn over het algemeen tussen de 7 en 8 jaar oud. Op deze leeftijd maken ze belangrijke ontwikkelingen door op het gebied van motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. We geven inzicht in deze ontwikkelingsgebieden en lichten toe hoe er in Semsom rekening gehouden is met deze hedendaagse inzichten.

De motorische ontwikkeling

Op motorisch gebied maken kinderen in groep 4 belangrijke ontwikkelingen door. Ze worden bijvoorbeeld steeds behendiger in het vangen en gooien van ballen en kunnen beter balanceren. Ook kunnen ze steeds langer achter elkaar rennen en zijn ze in staat om verschillende sporten en spelletjes te spelen.

De cognitieve ontwikkeling

Op cognitief gebied maken kinderen in groep 4 belangrijke ontwikkelingen door. Ze leren bijvoorbeeld steeds beter lezen en schrijven en zijn in staat om eenvoudige teksten te begrijpen en zelf ook teksten te schrijven. Ook ontwikkelen ze hun rekenvaardigheden verder, waardoor ze beter in staat zijn om eenvoudige rekensommen op te lossen.

De sociaal-emotionele ontwikkeling

Op sociaal-emotioneel gebied maken kinderen in groep 4 belangrijke ontwikkelingen door. Ze leren bijvoorbeeld beter samenwerken met anderen en zijn in staat om meer rekening te houden met de gevoelens van anderen. Ook ontwikkelen ze hun zelfstandigheid verder, waardoor ze steeds beter in staat zijn om hun eigen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen handelen.

Leren rekenen in groep 4

Leerlingen in groep 4 leren op het gebied van rekenen verschillende vaardigheden en concepten. Hieronder volgen enkele belangrijke onderwerpen die aan bod komen:

  1. Optellen en aftrekken: In groep 4 maken leerlingen plus en minsommen tot en met 100. Er wordt verder gewerkt aan het automatiseren van het optellen en aftrekken van getallen tot 20.
  2. Tafels: In groep 4 worden de tafels van vermenigvuldiging geoefend en geautomatiseerd. Het gaat dan om de tafels van 1 tot en met 10.
  3. Meten en meetkunde: Kinderen leren in groep 4 om te gaan met maten en meetkundige begrippen. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze de lengte van voorwerpen kunnen meten en hoe ze eenvoudige figuren kunnen herkennen, namaken en benoemen.
  4. Geld: In groep 4 leren kinderen om te gaan met geld. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze geldbedragen kunnen optellen en aftrekken en hoe ze kunnen betalen met geld.
  5. Klokkijken: Kinderen leren in groep 4 om de tijd op de klok te lezen. Aan het einde van het schooljaar kunnen ze hele uren, halve uren en kwartieren aflezen op een analoge- en digitale klok. En kunnen ze ook vaststellen hoe lang iets duurt.

Het doel van al deze onderwerpen is dat kinderen een stevige basis krijgen in rekenen, zodat ze in de volgende groepen verder kunnen werken aan het ontwikkelen van hun rekenvaardigheden.

Hoe zit dit in Semsom?

In Semsom houden we op verschillende manieren rekening met de hedendaagse inzichten in de ontwikkeling van jonge kinderen:

  • De bladspiegel en de schrijflijnen houden rekening met de groei in motorische vaardigheden van kinderen in groep 4.
  • De opbouw van onze leerlijnen is dusdanig dat kinderen die op verschillende handelingsniveaus toe leren te passen.
  • Gebruik van Het GRRIM – instructiemodel ( Gradual Release of Responsibilty Instruction Model (Pearson & Gallagher 1983) waarbij kinderen steeds meer actief met de instructiestof bezig zijn).
  • De systematische aandacht voor automatiseren van onderliggende rekenvaardigheden.
  • De vele suggesties voor begeleide- en geleide spelvormen en daarnaast ruimte voor vrij spel in de rekenhoek.
  • Elke dag aandacht voor bewegend leren.

Wat kunnen ouders thuis doen?

Als ouder kun je thuis verschillende activiteiten doen om de rekenvaardigheden van jouw kind te helpen ontwikkelen. Hieronder vind je enkele suggesties:

  1. Laat jouw kind helpen met meten en wegen: Betrek jouw kind bij dagelijkse activiteiten waarbij maten en gewichten een rol spelen, bijvoorbeeld bij het koken, bakken of het meten van een kamer om nieuwe meubels te kopen. Zo leert jouw kind spelenderwijs meer over maten en hoe je deze kunt gebruiken.
  2. Speel rekenspelletjes: Er zijn veel leuke rekenspelletjes te vinden die je samen met jouw kind kunt spelen. Bijvoorbeeld memory, kwartet en domino, maar ook spelletjes op de computer of tablet. Check deze leuke rekenspelletjes in onze webshop
  3. Maak gebruik van situaties in het dagelijks leven: Gebruik dagelijkse situaties om jouw kind te leren rekenen. Bijvoorbeeld door samen de boodschappen te doen en het totaalbedrag uit te rekenen of door te vragen hoeveel koekjes er nodig zijn als er visite komt.
  4. Oefen de tafels: Door het regelmatig herhalen van de tafels van vermenigvuldiging kan jouw kind deze uiteindelijk uit het hoofd leren. Dit kan je bijvoorbeeld oefenen tijdens het eten, onderweg of voor het slapen gaan.
  5. Praat over getallen en rekenen: Probeer tijdens dagelijkse situaties te praten over getallen en rekenen. Dit kan bijvoorbeeld door samen te tellen hoeveel auto’s er voorbij rijden, of door te vragen hoe lang het duurt voordat de trein op het station arriveert.

Door op een speelse manier te oefenen met rekenen, wordt het voor jouw kind leuker en makkelijker om de rekenvaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat fouten maken mag en dat het niet gaat om snelheid, maar om begrip en plezier.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje