Semsom tips van de leerkracht: Ida
‘In mijn klas vertaal ik zoveel mogelijk naar een ‘doe-les’, dat sluit beter aan bij mijn leerlingen. Wanneer ze bijvoorbeeld een verwerkingsopdracht in het werkboek hebben gedaan, bied ik die stof nog een keer aan op een spelende wijze. Dan doen we een half uur extra rekenspellen uit de activiteitenbox bijvoorbeeld’, vertelt Ida Nikkels, leerkracht groep 3 op OBS de Parel in Zutphen. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.
Gericht inzetten van opdrachten en spellen
‘De instructie moet voor mijn leerlingen niet te lang duren, dus ik kijk altijd heel gericht waar ik op inzet bij de kinderen. Ik heb een onderwijsassistent en twee stagiaires, dus we kunnen zo meer individuele begeleiding geven. Vaak laat ik de leerlingen een spel nog eens doen, als ik weet dat ze moeite hebben met bepaalde onderdelen. Dan zie ik waar ze tegenaan lopen.’
Doelen in bewegend en spelend leren
‘Ik verwerk de doelen graag in het spelend en bewegend leren. Wanneer we bijvoorbeeld ‘stappen op de plaats’ doen, voeg ik er stapjes van 1 en 2 aan toe. Dan mogen ze sprongetjes door de klas maken met 1 of 2 vooruit. Dat hebben we dan al eerder in de methode gehad en haal ik dan even terug’, vertelt Ida.
Wisbordjes
‘Om de wisbordjes mooi en goed te houden, heb ik ze voor de leerlingen in insteekhoezen gedaan. Iedere leerling heeft een eigen map met daarin van die stevige insteekhoezen. Daar blijven de wisbordjes dan inzitten en zo zijn ze langer bruikbaar. Alle kinderen hebben hun eigen whitebordstift in hun laatje en kunnen zo aan het werk ermee.’
Meer tips
Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in onze Semsom Facebookgroep en inspireer elkaar! Ken je Semsom nog niet? Lees hier meer: Semsom, rekenmethode voor de onderbouw.