Semsom tips van de leerkracht: Liesbeth


‘De kinderen vinden de cooling down en warming up heel leuk. Ouders bellen zelfs naar school en vragen: ‘Wat is Semsom?’. Het leeft echt bij de kinderen”, vertelt Liesbeth Kok, leerkracht van groep 2 op basisschool de Regenboog in Enschede. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.

‘Bij het verkort tellen hang ik er een thema aan vast. Als we met kerst bezig zijn, dan buig ik de oefeningen om naar dat thema. Zo houden we die sfeer vast’, zegt ze. ‘Daarnaast zetten we bij verkort tellen bij de kleuters vooral in op het spelend leren.’

‘We werken in de klas met vier rekenrondes van een half uur per dag. Daarbij komt er tijdens het speelmoment ook nog een keer een oefening terug. Dat is wel wat anders dan in de handleiding staat, maar voor onze kinderen werkt dat goed. We geven korte instructies en omdat we een NT2-school hebben, gaat het vooral om het doen en praten over de opdrachten’, gaat Liesbeth verder. ‘Dat doelgericht werken helpt daar heel erg bij. Het zijn hoge doelen die ze moeten halen, maar daardoor weten we wel waar de aandacht op moet liggen.’

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje