Semsom tips van de leerkracht: Petra

‘In mijn klas doe ik na de instructie en het bewegend leren meteen een stukje verwerking in het werkboek. Ik werk in het SBO, dus de leerlingen hebben wat meer moeite met rekenen. Daarom zet ik vaak een circuit in bij het werken in het werkboek. Dan gaat de onderwijsassistent bijvoorbeeld met één groepje aan de slag met het werkboek en een ander groepje doet een spel met het werkblad. Zo maak ik de vertaling’, vertelt Petra de Vries, leerkracht groep 3 en 4 en rekenspecialist op SBO Beatrix de Burcht in Gorinchem. Je leest haar tips over hoe de methode soms net iets anders in te zetten.

Waarom is rekenen belangrijk?

‘Voor mijn leerlingen is het heel belangrijk dat ze snappen waarom ze leren rekenen. Daarom ga ik met hen vaak de school in, om op die manier met cijfers bezig te zijn. Dan doen we een bingospel, waarbij ze hun getallen mogen zoeken in school. Het nummer van het lokaal en de cijfers op het fornuis in het kooklokaal, tellen dan als bingogetallen. Als ze hun getal zien, kruisen ze ‘m aan op hun bingokaart. Zo leren ze spelenderwijs over rekenen. Of we koken eitjes in het kooklokaal en daarbij laat ik zien dat er een + en een – teken op het fornuis staat en dat stand 8 lager is dan stand 9. Dan zien ze de functie van rekenen en snappen de betekenis beter.’

Getalkaartjes Semsom

‘Ik gebruik de getalkaartjes uit Semsom regelmatig in de les. Dan leg ik ze bijvoorbeeld verspreid door de klas en krijgen de kinderen een vel met 21 vakjes om de getallen op in te zetten. In het eerste vak staat de ‘0’ en verder is het papier leeg. Ik pak de pop Semsom erbij om het spel uit te leggen. Dan zeg ik: “Semsom heeft alle getallen door elkaar gelegd op de grond. Helpen jullie hem met alles weer in de goede volgorde leggen?” Dat vinden de kinderen zó leuk. Daarnaast hebben we dat bewegen erg nodig bij het leren. Als het spel begint, zet ik een muziekje op en dan bewegen ze door de klas. Als de muziek stopt, komen ze bij een cijfer en dat moeten ze dan op hun vel invullen.’

Getallenlijn en splitsen

‘Sommige kinderen weten wel dat 13 voor 14 komt, maar sommigen nog niet. Er hangt een getallenlijn in de klas, dus daar kunnen ze altijd even op kijken. We werken vooral veel met de getallenlijn en met het splitsen. Daar zijn mijn leerlingen nog heel erg mee bezig. Wanneer we splitssommen doen, pak ik er van die plastic barbecuebordjes bij, die met drie vakken.

Als ze 5 moeten splitsen, mogen ze vijf beertjes pakken uit hun bakje en die in het grote vlak zetten. Op het werkblad staat dan dat ze 5 in 2 en 3 moeten verdelen, maar dat lukt niet zo. Met het bordje erbij, zien ze makkelijker hoe dat dan werkt. Als ze dan twee beertjes in het ene vak zetten, dan blijven er drie over en die gaan in het andere vak. Voorstructuren is heel belangrijk.’

Getallen splitsen met behulp van een barbecuebordje

Meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in onze Semsom Facebookgroep en inspireer elkaar! Ken je Semsom nog niet? Lees hier meer: Semsom, rekenmethode voor de onderbouw.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje