Henny: ‘Kinderen zitten gemiddeld twee jaar in een taalklas en daarna is het de bedoeling dat ze instromen in het reguliere onderwijs. De taalklassen zitten bij ons in hetzelfde gebouw als de VMBO-school, dus zo komen de kinderen ook in aanraking met het reguliere onderwijs.’
Drie verschillende leerniveaus
In november 2015 is Henny als coördinator taalklassen gestart met 18 leerlingen. Ze bezocht de azc’s en had intakegesprekken met kinderen. Ook nam ze hen een leerbaarheidstoets af. ‘Aan de hand van die gesprekken en toetsen zijn er pakweg drie niveaus waar we leerlingen in kunnen indelen: analfabeten en kinderen die zeer weinig onderwijs hebben gehad, kinderen die een paar jaar onderwijs hebben gehad en kinderen die verder ontwikkeld zijn en op een hoger leerniveau zitten. Tijdens die gesprekken kwam ik er al achter dat veel kinderen niet konden lezen en schrijven, zelfs niet in het Arabisch.’
Doelgroep vereist een andere aanpak
Het grote verschil met het Nederlandse schrift is dat kinderen in het Arabisch van rechts naar links lezen én schrijven. Om het Nederlandse schrift te leren schrijven, was er helemaal geen geschikte schrijfmethode. ‘Daarom ben ik op zoek gegaan naar een reguliere schrijfmethode en kwam uit bij Pennenstreken.’
‘Het fijne van Pennenstreken is dat de focus ligt op leesbaar schrijven, en niet op het schoonschrijven. Maar de opdrachten pasten niet in de belevingswereld van de doelgroep.’
‘Voor jongeren van vijftien zijn de basisschoolopdrachten veel te kinderachtig. Bovendien werden er woorden gebruikt die hen te weinig zeggen.’
Ontwikkeling 12Start voor aanleren blokschrift
‘Ik heb contact opgenomen met Marion van der Meulen, auteur van Pennenstreken. Samen hebben we toen het 12Start boekje ontwikkeld, speciaal voor anderstaligen om het Nederlands blokschrift te leren. Je spreekt het uit als one-two start, omdat het natuurlijk een internationaal karakter heeft. Als je het schrijven onderhoudt, zie je veel vooruitgang.’
In principe kun je in drie á vier weken het boekje uit hebben en kun je de Nederlandse letters met een vloeiende beweging schrijven. Maar je moet dat wel blijven doen en oefenen, anders val je weer terug.