Lezen en wereldoriëntatie komen samen in Code D
In de wereldoriëntatiemethode Code D krijgen leerlingen les uit een jeugdmagazine. Er is één magazine per thema. De magazines staan vol met teksten, zinnen en woorden die gaan over interessante onderwerpen uit de natuur, over de aarde, de geschiedenis en over techniek. Betekenisvolle bronnen dus, die nieuwsgierig maken en die aanzetten tot diepgaand lezen. Daarnaast zijn er per thema extra leesteksten met vragen volgens de principes van Close Reading, leesboekentips en prachtige gedichten.
Lezen en wereldoriëntatie komen perfect samen in Code D! We lichten vier leesonderdelen voor je uit.
1. Code D zit vol met rijke teksten en bronnen
Je weet pas dat je kinderen echt enthousiast hebt gemaakt als ze thuis vertellen over wat ze op school hebben geleerd. En dat is precies de kracht van Code D. De rijke tekst- en beeldbronnen zijn veel meer dan een saaie opsomming van feiten. Ze wekken de nieuwsgierigheid van kinderen op én houden hem vast. Wedden dat ze na de lessen over Ötzi de ijsmummie thuis vertellen over zijn heuptasje, zijn tattoos, zijn geitenleren legging én over wat we dankzij de vondst van Ötzi allemaal nog meer weten over het leven van de jagers en boeren?
2. Begrijpend lezen gekoppeld aan wereldoriëntatie: check!
Er is veel over te doen: de koppeling tussen begrijpend lezen en wereldoriëntatie. Het goede nieuws is: Code D doet dit al! In de methode staan volop rijke tekst- en beeldbronnen met opdrachten die de leerlingen uitdagen om goed te lezen. Voor scholen die een stap verder willen gaan, zijn er bij ieder thema bovendien extra thematische teksten met vragen volgens de principes van Close Reading. Een extra leestekst over Julius Caesar bijvoorbeeld, bij het thema over de Romeinen, en interview met André Kuipers bij het thema over ons zonnestelsel. Lekker veel lezen met rijke teksten binnen een rijk thema dus. Dat zorgt voor een mooie wisselwerking tussen het opdoen van kennis over de wereld en het verbeteren van de leesvaardigheid.
3. Met Code D maak je van wereldoriëntatie een leesfeest
Hoe heerlijk is het voor de leerlingen om helemaal in een thema te duiken! Om in een fictieboek, strip of informatief boek meer te lezen over het onderwerp uit de wereldoriëntatielessen. Dat is geen probleem met Code D. Bij ieder thema staan volop tips voor thematische leesboeken die de kinderen zelf kunnen lezen. Zo wordt lezen nog leuker en betekenisvoller.
4. Zaakvakken en poëzie, dat rijmt!
Geen tijd voor poëzie? Dat los je op met Code D! Bij elk thema schreef Erik van Os een gedicht dat op een humoristische, ontroerende of verrassende manier de kern van het thema vat.
De rijkdom van taal, geïntegreerd in de zaakvakken, wat een prachtige en unieke kans is dat. Hiernaast een voorbeeld.
Meer weten?
Code D is wereldoriëntatie nieuwe stijl voor het basisonderwijs. Met kennis, vaardigheden en burgerschap als speerpunten. Leerlingen krijgen uitdagende kijk- en denkopdrachten. Ze doen actief kennis op over de wereld van toen en nu, over aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek. Lees meer over Code D >