Activiteit voor kleuters: De plezierige klimtafel
In deze activiteit gaan we de letter p verkennen. We ontdekken de p-klank door middel van zoemen en we onderzoeken de schrijfwijze van de letter p. We werken met Pompom, het centrale karakter in Schatkist, maar je kunt hier heel eenvoudig een andere knuffel of klaspop voor in de plaats gebruiken.
Dit is een gratis activiteit in een reeks van zes, voor leerkrachten in groep 1 en 2 die Schatkist willen uitproberen. Bekijk ze hier allemaal.
Over de letter ‘p’
Dit heb je nodig
- audioapparatuur
- voorwerpen (of afbeeldingen) met /p/: knuffelaap, dop, knoop, lap, schep, step, wip, pit, pet, pot, potlood, hoepel, lepel
- voorwerpen (of afbeeldingen) zonder /p/: fiets, jojo, knikker, steen, vlag, vlieger
- liedje ‘Vriendjes’ (mp3-bestand)
- filmpje ‘Letter p’
Voorbereiding
Stop de voorwerpen en afbeeldingen in een doos. De aap mag bovenop. Zet het filmpje ‘Letter p’ en het liedje ‘Vriendjes’ klaar.
Introductie
We gaan vandaag een reis maken met de letter p. En we verzamelen allerlei spullen voor onze lettertafel. Op de lettertafel leggen we allerlei dingen waar we de letter /p/ in horen. Zag je in het filmpje iets waarop je zou kunnen klimmen? Welke woorden met /p/ ken je nog uit het filmpje?
Kern
In het filmpje hebben we Zoem de Bij gezien. Hij heeft tijdens zijn reis een dier ontmoet dat graag klimt en klautert. Weten jullie welk dier dat is? Laat de kinderen raden. Haal vervolgens de aap (knuffel of afbeelding) uit de doos. Zoem (met verlengde klankwaarde) het woord ‘aap’. Daarna zoemen de kinderen samen een paar keer het woord ‘aap’. De kinderen voelen dat hun lippen zachte plofjes maken als ze ‘aap’ zeggen. Voel maar goed, want het plofje duurt maar even. Ze ontdekken dat /p/ achteraan in het woord ‘aap’ klinkt.
Er zitten nog meer spullen in de doos. Als we daar ook de /p/ in horen, kunnen we ze gebruiken voor de lettertafel.
Verdeel de kinderen daarna in groepjes en geef elk groepje een aantal spullen uit de doos. Geef elk groepje ook een paar spullen zonder /p/. In elk groepje zoemen de kinderen om de beurt het woord en voelen aan hun lippen. De anderen kijken en luisteren goed. Horen ze /p/ of niet?
Afsluiting
Ik ben benieuwd wat jullie hebben gevonden voor de lettertafel. Om de beurt vertellen de groepjes welke woorden met /p/ ze hebben gevonden. Ze zoemen de woorden. Horen ze geen /p/? Dan gaan die spullen terug in de doos. De spullen met /p/ leggen de groepjes om de beurt op de lettertafel.
Luister tot slot naar het liedje ‘Vriendjes’.
Differentiatieniveaus en woordenschat bij de activiteit
Niveau | ||||
zon | groep 1 | groep 2 | ||
---|---|---|---|---|
maan | groep 1 | groep 2 | ||
ster | groep 1 | groep 2 | ||
woorden | de fiets klimmen de step de tuin de wip | de vlieger | bedanken klauteren de trampoline | de hoepel plezierig |
Filmpje ‘Letter p’
Tips en verdieping
Download de volledige activiteit voor extra tips en verdieping
Meer zien van Schatkist?
Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.