Voorbereiding
Zoek een plek op het schoolplein waar hutten gebouwd kunnen worden. Zet met stoepkrijt met een dikke lijn een fiets- en karrenparcours uit tussen de zandbak en die plek. Plaats langs het parcours een aantal pylonnen. Leg de materialen neer waarmee hutten gebouwd kunnen worden (zoals doeken, grote blokken en takken). Zet genoeg karren en duofietsen klaar, zodat een derde van de klas tegelijk kan rijden. Zet het liedje ‘Naar buiten’ klaar.
Introductie
In de klas vertel je dat Pompom (of de andere klaspop) gisteren langs een restaurant liep waar ze pizza’s bakken: een pizzeria. Daar zag hij een jongen met een pizza in een doos vertrekken op een scooter. Die persoon noem je een pizzakoerier. Je bestelt thuis een pizza en dan bezorgt de pizzakoerier de pizza bij je thuis. Vraag of de kinderen die kennen. We gaan vandaag ook pizzakoerier spelen. Dat kan met de karren en fietsen op het schoolplein.
Verdeel de kinderen in drie groepen: pizzabakkers, klanten en pizzakoeriers. Zet het liedje ‘Naar buiten’ aan en vertrek naar buiten. Wat doet een pizzabakker? Wat doet een pizzakoerier? Wat is het verschil tussen een pizzabakker en een pizzakoerier? Waarom denk je dat sommige mensen liever hun pizza thuis opeten in plaats van in een restaurant?
Kern
Breng de pizzabakkers naar de zandbak. Geef ze een aantal lege pizzadozen en taartkartonnen. De kinderen mogen pizza’s van zand maken op de taartkartonnen. Ze bakken ze in de ‘oven’ en stoppen ze dan in de pizzadozen.
Stimuleer om de pizza’s zo ‘echt’ mogelijk te maken met een bodem van stevig, hard zand en beleg van bijvoorbeeld blaadjes, steentjes en takjes die bijvoorbeeld dienen als ananas, champignons of paprika. Ze strooien er wat zacht zand overheen als kaas.
De kinderen die de klanten spelen, bouwen met doeken of andere materialen huizen op de speelplaats. De pizzakoeriers gaan van de pizzabakkers naar de klanten om pizza’s te bezorgen. Zij mogen met de fiets of kar de pizza ophalen. Daarna rijden ze met de pizza over de dikke lijn naar de huizen van de klanten.
De kinderen oefenen eerst het rijden op het parcours van de pizzabakkers naar de klanten. Leg daarna servetten op de pylonnen. De koerier pikt de servetten onder het rijden op, zonder te stoppen. Wissel na een tijdje van rollen, zodat alle kinderen koerier kunnen zijn.
Afsluiting
We gaan de pizza’s lekker opeten. De koeriers brengen alle klanten met de pizza’s op de fiets naar de pizzeria. In de zandbak doen de kinderen alsof ze de pizza’s opeten. Wat vind je het leukst om te zijn: pizzakoerier, pizzabakker of klant? Waarom vind je dat het leukst?