Lessen van Schatkist als houvast
Charlotte gebruikte de lessen van Schatkist voor haar thema: ‘Ik heb de lessen vooral gebruikt als bronnenboek. Uit het thema familie heb ik wel enkele lessen gedaan, maar wel aangepast aan het thema ‘trouwen’. De methode leent zich hier heel goed voor. Enerzijds biedt het de mogelijkheden om volgens een vaste planning de lessen te volgen, anderzijds geeft het ruimte voor eigen inbreng’, vertelt Charlotte. ‘Ik heb zelf een aantal lessen ontworpen dat goed aansloot bij de behoeften en ontwikkelingsdoelen van mijn groep. De vaste routines van Schatkist heb ik gehanteerd. Ik merk dat die voorspelbaarheid in de routines de kinderen rust geeft.’
Andere vakken betrekken
‘Wanneer je met een thema werkt, werk je niet alleen met een context, maar betrek je gelijk de andere vakken er ook bij. Een uitstapje naar het gemeentehuis, een recept maken voor een bruidstaart, een uitnodiging schrijven voor het feest, een kringgesprek voeren over liefde en vriendschap, moeders die hun trouwjurk laten zien, het ontwerpen van de trouwringen en natuurlijk allerlei beeldende activiteiten die rondom dit thema mogelijk zijn’, zegt Charlotte.