Meer inzicht en diepgang in de methode door VVE-training Schatkist
‘Door de VVE-training Schatkist zie ik veel meer mogelijkheden in de methode. Ik weet nu beter hoe ik Schatkist kan inzetten bij de taalzwakkere kinderen in de klas en hoe ik alles uit de methode kan halen’, vertelt Leonie Janssen, leerkracht groep 1-2 op Daltonbasisschool Prins Bernhard in Velp. Ze volgde met vijf andere leerkrachten dit schooljaar de VVE-training Schatkist en haalde het VVE-certificaat. Met leerkracht en mededeelnemer Preeti Kanhai van BS Shri Ganesha deelt Leonie haar ervaring over de training.
Leonie: ‘Voor ik in oktober aan deze training begon, had ik de verwachting dat deze veel over taal zou gaan en over hoe je omgaat met kinderen die taalzwakker zijn. Dat bleek ook zeker zo te zijn; we kregen heel veel informatie en theorie over dit onderwerp. Daarnaast kregen we praktijkopdrachten die we in onze eigen klassen konden uitvoeren. Op mijn school zit een aantal taalzwakkere kinderen, dus het was heel zinvol voor mij.’
De VVE-training
De VVE-training Schatkist bestaat uit acht online bijeenkomsten van 3,5 uur per keer, een schoolbezoek door trainer Yvonne Schreuder en een afsluitende bijeenkomst op locatie. De training is bedoeld voor leerkrachten en interne begeleiders die al met Schatkist editie 3 werken of deze net hebben aangeschaft én een VVE-locatie zijn. Binnen Schatkist editie 3 is het belang van het stimuleren van de ontwikkeling bij de VVE-doelgroep en bij taalzwakkere kinderen essentieel. Er is dus specifieke aandacht voor tweedetaalleerders en anderstalige nieuwkomers. Sinds oktober 2019 heeft de Erkenningscommissie Jeugdinterventies Schatkist editie 3 erkend als ‘integraal VVE-programma’.
Meer uit Schatkist editie 3 halen
Voor Leonie, die met twee collega’s de training volgde, waren de bijeenkomsten leerzaam: ‘Ik heb de methode zoveel beter doorgenomen dan toen ik er zelf mee begon. We hadden Schatkist al drie jaar in gebruik, maar geen startbijeenkomst gedaan. Aan het begin van het schooljaar ben ik gewoon gestart met de eerste les en nu pas zie ik hoeveel meer er in Schatkist editie 3 zit’, zegt Leonie. ‘Alleen door al de tijd te nemen om alles goed door te lezen en de online bijeenkomsten voor te bereiden, zag ik veel meer. Daarnaast kregen we in de bijeenkomsten veel tips en opdrachten aangereikt die we in de klas konden inzetten. Yvonne lichtte verschillende routines uit die in de methode zitten en liet zien hoe die voor taalzwakkere leerlingen te gebruiken zijn.’
‘Ik gebruik de dobbelstenen bijvoorbeeld veel meer dan voorheen. Ook zet ik de woordkaarten uit de methode meer in. Zo heeft een collega van mij een memoryspel gemaakt, waarbij ik de woordkaarten gebruik. Dat slaat heel goed aan bij de kinderen. We hadden op school het thema ‘kunst’ toen ik aan deze training bezig was. Ik heb toen memorykaarten gemaakt met kunstwerken van dieren als plaatje en dan met de woordkaarten erbij’, gaat ze verder. ‘De kinderen vonden dat zo leuk, ze hadden niet eens door dat ze aan het leren waren. Het is voor hen een leuk spelletje, maar wel heel waardevol. En: alle kinderen waren betrokken, dat is vooral belangrijk.’
Rekenkansen
Ook voor Preeti Kanhai, leerkracht groep 1-2 op de Shri Ganesha School in Almere was de training heel nuttig. Ze volgde de training met een collega van groep 2-3. ‘Ik wilde graag meer verdieping, want ik kende Schatkist editie 3 nog niet goed. Ik was heel verbaasd om te merken dat er best veel rekenen in Schatkist editie 3 zit. Dat had ik nooit zo in de gaten, maar door deze training is me dat heel duidelijk. Vooral in de ankerverhalen zitten rekenkansen. Als je in de ochtendroutine met de dag en datum bezig bent, ben je al met rekenen bezig. Ook de woordkaarten en animaties aan het begin van het anker zijn heel zinvol. Zeker voor de kinderen die nog niet zo goed Nederlands kunnen, is een animatie heel fijn’, vertelt ze. ‘Ik vond de training heel goed in elkaar zitten, we hadden veel praktijkopdrachten en dat was fijn. Het was wel heel veel werk naast mijn eigen baan, maar het was toch de moeite waard.’
Praktisch, haalbaar én leuk
De training vindt grotendeels online plaats en er is een bezoek van de trainer op de scholen. Voor Leonie een fijne afwisseling: ‘Ik vond het een groot voordeel dat het online was, daardoor had ik geen reistijd. Daarnaast was Yvonne zo enthousiast en bevlogen, dat dat heel aanstekelijk werkte. Ik raakte daar erg gemotiveerd van en die 3,5 uur was ook goed te doen. Je had genoeg afwisseling, van huiswerkopdrachten bespreken tot praktijksituaties vertellen. Vooraf las ik de theorie door en deed ik de praktijkopdrachten in mijn klas’, zegt Leonie.
Voor Preeti is het onderzoekend en ontdekken leren voor de kleuters een echte eye opener in de methode. ‘Dat zit allemaal al in de methode, zo fijn dat de kinderen op deze leeftijd al leren nadenken op deze manier. Ook snap ik nu beter hoe ik de taaltochten in kan zetten, dat was soms best zoeken. Al die vragen die ik had over Schatkist editie 3 kon ik stellen tijdens de training. Ik werk pas sinds dit jaar echt met de methode, dus dit heeft me heel erg geholpen om de methode te leren kennen en om beter te differentiëren in de klas. Zo komen alle kinderen aan bod.’
Meer over de VVE-training
Wil je ook de VVE-training Schatkist editie 3 volgen? Bekijk de pagina van de VVE-training voor meer informatie.