‘Meer uit de kinderen halen en sterker voor de klas staan met Schatkist VVE-traject’
‘Bewegend leren, rekenen en werken aan de doelen; in Schatkist editie 3 is het allemaal verwerkt. Voor mij is het heel fijn dat alles klaar staat in digiregie en dat actuele onderwerpen zoals digitale geletterdheid in de methode zitten’, vertelt leerkracht Yvonne Schreuder. Ze staat op OBS De Touwladder in Kaatsheuvel voor de klas en werkt al ruim twintig jaar met groep 1-2. Ze werkt ruim 7 jaar met Schatkist, beheert de Facebookpagina Fan van Schatkist editie 3, geeft Schatkist-trainingen én de VVE-training voor Schatkist. Yvonne vertelt hoe zij de methode inzet en waarom deze trainingen van belang zijn voor scholen.
Veel afwisseling in ankers en thema’s
‘Het belangrijkste is dat je de doelen voor ogen houdt, wanneer je deze methode gebruikt. Het gaat er niet om dat je de lessen zo snel mogelijk afwerkt, maar dat je doet wat past binnen de tijd en bij jouw groep. De doelen worden regelmatig herhaald in de lessen, dus daar kom je echt aan toe’, vertelt Yvonne. Voor haar is Schatkist vooral van toegevoegde waarde omdat er veel afwisseling zit in de ankers en thema’s, er veel materiaal in digiregie staat en omdat de thema’s aansluiten bij de belevingswereld van haar groep. ‘Vooral Pompom en Loeloe doen het zo goed bij de kleuters, daar zijn ze zo enthousiast over’, zegt ze.
‘Vooral Pompom en Loeloe doen het zo goed bij de kleuters, daar zijn ze zo enthousiast over’
Trainingen Schatkist
In de trainingen die ze geeft, brengt ze haar kennis over de methode én over VVE graag over. ‘De Schatkist-trainingen geef ik door het hele land, daarbij kom ik op scholen en help ik hen met vragen die ze hebben over de methode. Ik laat vaak foto’s zien van hoe ik in de klas werk of maak een video voor de leerkrachten. Ook bespreken we allerlei zaken waar ze tegenaan lopen. Hoe ze digiregie kunnen inzetten, waar de materialen staan en hoe de automatische planning werkt. Ik werk al bijna acht jaar met Schatkist, dat geeft wel vertrouwen’, lacht ze. ‘Ik leg de taaltochten uit, wat er per tocht te doen is. De woordenschatkaarten en leerlingsoftware komen ook aan bod. Ik zet leerkrachten echt aan het werk, ze mogen het zelf ondervinden.’
VVE-certificering
Naast de trainingen voor Schatkist, geeft ze de trainingen voor het VVE-traject dat bij Schatkist hoort. ‘In de VVE-training leer ik de deelnemende leerkrachten hoe je Schatkist in kunt zetten bij kinderen die taaltechnisch zwakker zijn. Ik leer dat ze zoveel mogelijk individueel kunnen werken met de kinderen en hoe ze de methode inzetten voor kinderen met een taalachterstand’, vertelt ze. ‘Meer uit de kinderen halen en sterker voor de klas staan, dat is het belangrijkste van dit traject. Ik heb nu bijvoorbeeld twee Oekraïense kinderen in de klas en dan is het juist belangrijk dat ik hen ook bij kinderen in een groepje zet die sterker zijn met taal. Zo kunnen ze van elkaar leren.’
‘Meer uit de kinderen halen en sterker voor de klas staan, dat is het belangrijkste van het VVE-traject.’
‘Weinig in de kring zitten, veel in kleine groepjes of individueel oefenen met taalzwakkere leerlingen en coöperatief werken zijn daarbij belangrijk. Ik leg pre-teaching platen op tafels en zet er vier kinderen in een groepje bij. Ze mogen elkaar dan van alles vertellen over die kaart, ook als de kinderen de Nederlandse taal niet spreken. Dan vertellen ze het in hun eigen taal’, vertelt Yvonne. ‘Daar gaat het over in dit traject, kinderen zoveel mogelijk woorden aanbieden en Schatkist kun je daar heel goed bij in zetten. Ieder in z’n eigen tempo, de zonnetjes, maantjes en sterretjes en de anderstaligen, daar is allemaal aanbod voor.’
Certificaat en extra subsidie
In totaal kunnen 10 leerkrachten deelnemen aan het VVE-traject en het vindt grotendeels online plaats. Dat scheelt enorm veel reistijd. ‘De deelnemers gaan aan de slag met hun eigen doelen, maar werken daarin ook samen met elkaar. Precies zoals ze met de kinderen gaan werken, in kleine groepjes’, vertelt Yvonne. Na een traject van zeven maanden is de leerkracht VVE-gecertificeerd en is het mogelijk om vanuit de overheid extra subsidie te krijgen. Bij Yvonne op school gebruikten ze de subsidie die ze van de gemeente kregen voor boekenpakketten vanuit de bibliotheek. ‘Ik heb nu alle ankers voor volgend jaar voorbereid en kan bij de bibliotheek boekenpakketten aanvragen die daarbij aansluiten. Zo krijgen we nog meer materiaal op school waaruit kinderen kunnen kiezen en bieden we hen meer.’
‘Na een traject van zeven maanden is de leerkracht VVE-gecertificeerd en is het mogelijk om vanuit de overheid extra subsidie te krijgen.’
Aan de slag met Schatkist?
Ga jij starten met Schatkist of ben je op zoek naar meer verdieping? Of wil je Schatkist als VVE-programma inzetten? Met een training haal je het beste uit Schatkist en jouw kleuteronderwijs.