Iedere maand nemen we een kijkje in de klas van een leerkracht.
Een kijkje in de klas bij juf Sadia
Deze keer is dat bij Sadia Sarmi, leerkracht bij de kleuters van OBS De Vlindervallei in Amersfoort. Sadia werkt met Schatkist editie 3 en ging aan de slag met het Anker kunst. ‘We hebben het Anker kunst gekoppeld aan ons schoolproject kunst en dat ging over kleuren. Zo werkten we met de hele school aan het thema’, vertelt ze.
‘Met Pompom beleven we veel avonturen rondom elk thema. Zo is hij nu als een echte kunstenaar aan het werk gegaan’, gaat Sadia verder. ‘Eerst bespreek ik dan met klas: ‘Wat heeft Pompom nodig om te kunnen schilderen?’ Een schort, verf, kwastjes, een schildersezel en een schilderbord. Die woorden neem ik dan meteen met de kinderen door.’
‘Daarna bekijken we samen: Wat wil Pompom schilderen? Nou, dan hebben we gekozen voor ballonnen, die kun je in verschillende kleuren schilderen. Ik heb daarbij meteen het onderwerp en de woorden ‘verf mengen’ meegenomen in de les: als je geel en rood mengt, krijg je oranje. Zo zoek ik overal haakjes om de woorden onder de aandacht te brengen.’
Download het beeldverhaal dat Sadia hierbij maakte.
Woorden bij kunst
‘De themawoorden van Schatkist en die van het kunstproject hebben we samengevoegd en daar clusters van gemaakt. Zo blijven de woorden bij de kinderen ook beter hangen. In elke kleuterklas hebben we een thematafel gemaakt en de hoeken zijn als atelier ingericht.’
Download het voorbeeld van de woordenclusters die Sadia maakte bij het anker kunst.
Kunstproject voor de hele school
‘Bij de tentoonstelling op school mocht Pompom mee om in alle klassen te kijken, wat leerlingen hadden gemaakt. Er was ook een feestelijk voorleeskwartiertje in de bibliotheek en natuurlijk ging Pompom mee. Voor iedere groep hadden we rondom het thema kunst een activiteit.’
‘Voor de kleuters was er een speurtocht door de wijk rond de kleurige kunstige bouwsels van een kunstenaar. De groepen 3 en 4 brachten een bezoek aan het kunstenaarscollectief Artré in de Hellestraat. Zij konden daar onder begeleiding van Marjolein Tönis een uurtje vlinders tekenen’, gaat Sadia verder. ‘Ze werkten aan een deelopdracht die uiteindelijk tot één gezamenlijk kunstwerk heeft geleid. En Groep 5 t/m 8 mocht naar het Mondriaanhuis aan de Korte Gracht.’
Explosie van kleur en creativiteit
‘Naast de excursies hebben we extra tijd besteed aan knutsel- en tekenlessen. De kleurrijke werken hebben we op een mooie manier tentoongesteld in de klas of in de hallen van de school. Zo kregen we een explosie van kleur en creativiteit in die week op onze school’, lacht Sadia.
Meer zien van Schatkist?
Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Als leerkracht heb je alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.