Maak kennis met Leesturbo: gratis bij de leerlingsoftware van Veilig leren lezen

Veel oefenen met vlot én correct lezen is belangrijk om te komen tot een goede automatisering van de woordherkenning. Dit ondersteunt ook het tekstbegrip: hoe minder tijd en energie een leerling hoeft te steken in het herkennen van woorden, hoe meer aandacht hij kan besteden aan het begrijpen van wat hij leest. Om de automatisering van de woordherkenning te stimuleren, heeft Zwijsen in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en Liftov Leesturbo ontwikkeld.

Leesturbo is een extra leerlingprogramma bij de leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie. Leesturbo kan vanaf kern 6 ingezet worden en gaat door tot en met de afsluiting. Het bevat game-elementen, waardoor leerlingen op een speelse manier oefenen. De beloning (het halen van levels) motiveert hen om te blijven oefenen.

Tim de postbode

Tim bezorgt post over de hele wereld en de leerling gaat hem daarbij helpen. De leerling leest bij elke opdracht een woord en moet vervolgens snel aangeven of dit een bestaand woord is of niet, óf aangeven in welke betekeniscategorie het woord hoort. Voorbeelden van die categorieën zijn mensen, dieren, eten en drinken, en sport en spel.

De leerling sleept de woorden naar de juiste plaatjes (categorieën)

Voorbeeldopgave in Leesturbo waarin kinderen bepalen in welke betekenis-gerelateerde categorie een woord hoort. De leerling sleept de woorden naar de juiste plaatjes (categorieën).

Voorbeeldopgave in Leesturbo waarin kinderen bepalen of een woord bestaat of niet.

Een variant met een combinatie van pseudowoorden (fopwoorden) en categorieën.

Omdat de leerling tijdens het lezen een koppeling moet maken met de betekenis van het gelezen woord, komt er een diepe verwerking van het woord tot stand. Immers, hoe meer eigenschappen van het woord er opgeroepen worden, hoe sterker het woord in het geheugen verankerd wordt en hoe sneller het vervolgens weer uit het geheugen opgehaald kan worden.

Beloning

Door de woorden snel en correct te lezen, helpt de leerling postbode Tim met het bezorgen van zijn brieven. De leerling ziet zijn voortgang ten opzichte van het gemiddelde via twee voertuigjes: het ene voertuigje geeft de actuele snelheid aan en het schaduwvoertuigje geeft de gemiddelde snelheid aan. Als de leerling een fout maakt, wordt zijn voertuigje ingehaald door het schaduwvoertuigje. Hoe beter het resultaat, des te eerder hij het level haalt. De beloning motiveert om te blijven oefenen met automatisering bij het lezen.

Bewezen voorsprong op de DMT

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat kinderen die met Leesturbo oefenen, meer vooruitgaan op de Drie-Minuten-Toets dan kinderen die dat niet doen. Bijzonder is dat dit effect ook optreedt bij woorden die niet geoefend zijn in Leesturbo. 

Meer zien van Veilig leren lezen?

Veilig leren lezen is al tientallen jaren de meest gebruikte en meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3. De vernieuwde didactiek, waarbij telkens één nieuwe letter centraal staat, zorgt voor nóg betere leesprestaties.

Lees meer en bekijk de materialen van Veilig leren lezen kim-versie.

Reacties (7)
jonas schreef op 11 maart 2022:
super leuk
Mariska (webredactie Zwijsen) schreef op 24 februari 2022:
Beste Esther, Het instellen van de kern voor Leesturbo doe je op dezelfde plek als voor de leerlingsoftware. Ga naar Digiregie > Tabblad Leerlingsoftware > instellingen. Pas hier de kern aan en sla dit op. Deze instelling is dus zowel voor de leerlingsoftware als voor Leesturbo. Leesturbo kan vanaf kern 6 ingezet worden. ^Mariska
Esther schreef op 24 februari 2022:
Ik zie niet in digiregie waar je de instellingen voor Leesturbo aan kunt passen? Dit lijkt alleen over Zoem te gaan... Waar kan dit?
Margriet (webredactie Zwijsen) schreef op 9 december 2021:
Beste Mirjam, Leerlingen die in de zonlijn werken, kunnen vanaf kern 1 starten met Leesturbo. ^Margriet
Mirjam schreef op 22 november 2021:
Wanneer zet je turbolezen aan voor de kinderen die de zon lijn volgen?
Mariska (webredactie Zwijsen) schreef op 18 juni 2021:
Beste Anja, ja, Leesturbo is ook in de zomervakantie te gebruiken. Als leerkracht moet je dan wel iets doen aan de instellingen. Daarbij zijn er 2 scenario’s mogelijk: 1) Het Leerling Administratie Systeem (LAS) is al ingericht voor volgend schooljaar: de leerlingen staan nu in groep 4 en/of groep 3. Leerlingen in groep 3 worden automatisch gekoppeld aan de software die beschikbaar is voor de jaargroep. Controleer dit voor de zekerheid. De leerlingen die nu in groep 4 zitten koppel je handmatig aan de software en aan Digiregie, dat doe je in de Zwijsen leerkrachtmodule. Controleer ook of in Digiregie thuisgebruik aangevinkt is. 2) Het LAS is nog niet ingericht voor volgend schooljaar. De leerlingen staan in groep 3 en kunnen werken met de software met de instellingen die eerder zijn gemaakt. Voor beide scenario’s geldt, dat het nadat Zwijsen de jaarovergang heeft doorgevoerd nodig kan zijn om de leerlingen te herkoppelen in de Zwijsen Leerkrachtmodule en om het thuisgebruik aan te zetten in Digiregie. Dit zal rond 1 augustus gebeuren, de exacte datum is nog niet bekend. NB de manier van thuis inloggen via Basispoort gaat per 25 juli veranderen, daarover krijgen scholen bericht via Basispoort. Ik hoop dat jij en je leerlingen een fijne vakantie hebben met veel (lees-)plezier! ^Mariska
Anja Kooistra schreef op 18 juni 2021:
Even een vraag. Gaat turbolezen ook door in de zomervakantie? Dat zou goed zijn voor de overgang naar groep 4! Graag een snelle reactie. Hartelijke groet, Anja Kooistra

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje