Een variant met een combinatie van pseudowoorden (fopwoorden) en categorieën.
Omdat de leerling tijdens het lezen een koppeling moet maken met de betekenis van het gelezen woord, komt er een diepe verwerking van het woord tot stand. Immers, hoe meer eigenschappen van het woord er opgeroepen worden, hoe sterker het woord in het geheugen verankerd wordt en hoe sneller het vervolgens weer uit het geheugen opgehaald kan worden.
Beloning
Door de woorden snel en correct te lezen, helpt de leerling postbode Tim met het bezorgen van zijn brieven. De leerling ziet zijn voortgang ten opzichte van het gemiddelde via twee voertuigjes: het ene voertuigje geeft de actuele snelheid aan en het schaduwvoertuigje geeft de gemiddelde snelheid aan. Als de leerling een fout maakt, wordt zijn voertuigje ingehaald door het schaduwvoertuigje. Hoe beter het resultaat, des te eerder hij het level haalt. De beloning motiveert om te blijven oefenen met automatisering bij het lezen.
Bewezen voorsprong op de DMT
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat kinderen die met Leesturbo oefenen, meer vooruitgaan op de Drie-Minuten-Toets dan kinderen die dat niet doen. Bijzonder is dat dit effect ook optreedt bij woorden die niet geoefend zijn in Leesturbo.
Meer zien van Veilig leren lezen?
Veilig leren lezen is al tientallen jaren de meest gebruikte en meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3. De vernieuwde didactiek, waarbij telkens één nieuwe letter centraal staat, zorgt voor nóg betere leesprestaties. Sinds schooljaar 2024-2025 is er een nieuwe versie: de Zoem-versie. Lees hier meer over Veilig leren lezen Zoem-versie.