Maak kennis met Leesturbo: gratis bij de leerlingsoftware van Veilig leren lezen

Veel oefenen met vlot én correct lezen is belangrijk om te komen tot een goede automatisering van de woordherkenning. Dit ondersteunt ook het tekstbegrip: hoe minder tijd en energie een leerling hoeft te steken in het herkennen van woorden, hoe meer aandacht hij kan besteden aan het begrijpen van wat hij leest. Om de automatisering van de woordherkenning te stimuleren, heeft Zwijsen in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen en Liftov Leesturbo ontwikkeld.

Leesturbo is een extra leerlingprogramma bij de leerlingsoftware van Veilig leren lezen kim-versie. Leesturbo kan vanaf kern 6 ingezet worden en gaat door tot en met de afsluiting. Het bevat game-elementen, waardoor leerlingen op een speelse manier oefenen. De beloning (het halen van levels) motiveert hen om te blijven oefenen.

Tim de postbode

Tim bezorgt post over de hele wereld en de leerling gaat hem daarbij helpen. De leerling leest bij elke opdracht een woord en moet vervolgens snel aangeven of dit een bestaand woord is of niet, óf aangeven in welke betekeniscategorie het woord hoort. Voorbeelden van die categorieën zijn mensen, dieren, eten en drinken, en sport en spel.

De leerling sleept de woorden naar de juiste plaatjes (categorieën)

Voorbeeldopgave in Leesturbo waarin kinderen bepalen in welke betekenis-gerelateerde categorie een woord hoort. De leerling sleept de woorden naar de juiste plaatjes (categorieën).

Voorbeeldopgave in Leesturbo waarin kinderen bepalen of een woord bestaat of niet.

Een variant met een combinatie van pseudowoorden (fopwoorden) en categorieën.

Omdat de leerling tijdens het lezen een koppeling moet maken met de betekenis van het gelezen woord, komt er een diepe verwerking van het woord tot stand. Immers, hoe meer eigenschappen van het woord er opgeroepen worden, hoe sterker het woord in het geheugen verankerd wordt en hoe sneller het vervolgens weer uit het geheugen opgehaald kan worden.

Beloning

Door de woorden snel en correct te lezen, helpt de leerling postbode Tim met het bezorgen van zijn brieven. De leerling ziet zijn voortgang ten opzichte van het gemiddelde via twee voertuigjes: het ene voertuigje geeft de actuele snelheid aan en het schaduwvoertuigje geeft de gemiddelde snelheid aan. Als de leerling een fout maakt, wordt zijn voertuigje ingehaald door het schaduwvoertuigje. Hoe beter het resultaat, des te eerder hij het level haalt. De beloning motiveert om te blijven oefenen met automatisering bij het lezen.

Bewezen voorsprong op de DMT

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat kinderen die met Leesturbo oefenen, meer vooruitgaan op de Drie-Minuten-Toets dan kinderen die dat niet doen. Bijzonder is dat dit effect ook optreedt bij woorden die niet geoefend zijn in Leesturbo. 

Meer zien van Veilig leren lezen?

Veilig leren lezen is al tientallen jaren de meest gebruikte en meest succesvolle taal-leesmethode in groep 3. De vernieuwde didactiek, waarbij telkens één nieuwe letter centraal staat, zorgt voor nóg betere leesprestaties.

Lees meer en bekijk de materialen van Veilig leren lezen kim-versie.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.