Ruim negentig procent van ouders met kinderen op de basisschool, vindt het belangrijk om thuis ook actief te zijn met de taalontwikkeling, blijkt uit onderzoek*. Met de drie nieuwe Veilig leren lezen spellen, stimuleert Uitgeverij Zwijsen die taalbevordering zowel thuis als op school. De spellen sluiten namelijk volledig aan op de aanvankelijk leesmethode Veilig leren lezen, waarmee zeker tachtig procent van alle kinderen in Nederland leert lezen.
Nieuwe Veilig leren lezen spellen sluiten aan op meest gebruikte leesmethode
Veilig leren lezen spellen verhogen leesplezier
De Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad adviseren ouders en leerkrachten om kinderen op jonge leeftijd te motiveren om te lezen. Zo zullen ze als volwassenen beter kunnen lezen, het meer doen en dit weer overbrengen op hun kinderen. De nieuwe Veilig leren lezen spellen zijn bedoeld voor beginnende lezers en zijn een goede oplossing om het leesplezier in de klas en thuis te verhogen.
Letterkwartet Veilig leren lezen
Het letterkwartet is een kwartetspel voor kinderen die leren lezen. Hierin oefenen ze letters, onderscheiden ze klanken van woorden en koppelen ze klanken aan letters. Dit spel sluit aan op de aanvankelijk leesmethode Veilig leren lezen, waarin de klank en letter ook centraal staat. Zo oefenen kinderen thuis verder met de letters en woorden die ze op school leren.
Zinnen maken Veilig leren lezen
In dit spel maken kinderen zelf grappige zinnen met losse zinsdelen. Het kaartspel werkt op de lachspieren en prikkelt de fantasie van kinderen (en volwassenen). Eén van de leerdoelen van het spel is het oefenen met zinsopbouw.
Woordenschatmemo Veilig leren lezen
Het vergroten van de woordenschat en stimuleren van woordkennis zijn leerdoelen die ouders en leerkrachten met deze memo bereiken. Het is een uitdagend memospel, waarmee kinderen spelenderwijs woorden oefenen die ze op school leren. Ze vergroten hun woordenschat, waardoor leren lezen makkelijker gaat.
Belangrijke rol voor ouders
‘Ouders spelen een belangrijke rol bij het bevorderen van lezen. Leesvaardigheid en leesmotivatie worden in aanzienlijke mate bepaald door hoe er thuis met lezen en boeken wordt omgegaan’, staat in het advies Lees! Een oproep tot een leesoffensief. Ruim zeventig procent van de ouders geeft aan een voorkeur te hebben voor fysieke, educatieve spellen. Woorden en letters herkennen zijn belangrijke thema’s voor ouders*. Hier sluiten de nieuwe Veilig leren lezen spellen op aan.
* Qrius Behoefte-onderzoek Educatieve Thuismarkt 2019