Vlot leren lezen in 5 stappen

Veilig leren lezen kim-versie kent een unieke automatiseerlijn in 5 stappen. Door deze aanpak komen leerlingen sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten. Dat zorgt voor meer leesplezier en nóg betere leesprestaties.

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.

De automatiseerlijn onderscheidt de volgende stappen:

Stap 1) De nieuwe letter alzijdig verkennen

In stap 1 van de automatiseerlijn verkennen leerlingen alle eigenschappen van een letter. Ze luisteren naar de klank, voelen wat er gebeurt met hun mond, lippen, neus of keel bij het uitspreken van de letters, bekijken de vorm, schrijven de letters na en ordenen de letter in een van de vier letterfamilies.

vll-stap1-automatiseerlijn-.png

 

Stap 2) De nieuwe letter meteen in steeds wisselende combinaties met bekende letters oefenen

In stap 2 van de automatiseerlijn oefenen leerlingen met Veilig & vlot de nieuwe letter meteen in wisselende combinaties en posities. Niet alleen in losse woordjes, maar ook in zinnen en korte teksten. Dit is belangrijk om de teken-klankkoppeling goed in te slijpen.

vll-stap2-automatiseerlijn-.png

‘In Veilig & vlot lezen de kinderen afwisselend woorden en zinnen. Kinderen vinden het fijn om ook een verhaal te kunnen lezen.’

Stap 3) Bekende letters blijvend herhalen in woorden zonder overlap én zinnen

Bekende letters worden geoefend in rijtjes met woorden zonder enige overlap, zodat leerlingen zich echt alle details in de woorden eigen moeten maken. Dit is een belangrijke extra stap in de automatiseerlijn die zelden wordt toegepast in leesmethoden.

Stap 4) Nieuwe woorden oefenen met bekende woorddelen om optimaal te automatiseren

Elke aangeboden letter en ieder aangeboden woordtype komt systematisch terug in Veilig & vlot. Leerlingen oefenen woorden die bestaan uit een combinatie van eerder geoefende woorddelen. Zo worden ze extra ondersteund bij het lezen van nieuwe woorden. Dat versterkt het automatiseren.

‘Een nieuwe letter wordt aangeleerd in combinatie met letters die ze al kennen. Hierdoor is de herkenning groot en prenten de leerlingen de letters sneller in.’

Stap 5) Toepassen van geautomatiseerde leesvaardigheid door vloeiend lezen van teksten

In stap 5 van de automatiseerlijn gebeurt het vloeiend lezen op basis van eerder aangeleerde letters en woordtypen. Het accent ligt op lezen met begrip, op wat je voelt en beleeft als je een tekst leest. Kilometers maken blijft een belangrijk uitgangspunt, want beter lezen is liever lezen en liever lezen is beter lezen.

Resultaten blijven overtreffen

De vernieuwde didactiek zorgt voor nóg betere lees- en spellingprestaties. De resultaten van Veilig leren lezen kim-versie zijn aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek onder 3233 basisscholen die in schooljaar 2018-2019 les gaven met Veilig leren lezen kim-versie. Download de onderzoeksresultaten (PDF).

Meer weten?

Download het artikel De automatiseerlijn van Veilig leren lezen (PDF).

Meer informatie over de unieke automatiseerlijn vind je op de volgende pagina’s:

In korte filmpjes vertellen leerkrachten wat zij vinden van Veilig leren lezen kim-versie en de 5-stappen automatiseerlijn.

Bekijk de video’s

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje