Zo ontdekten we Estafette: Ervaringen van Basisschool De Kopermolen
Basisschool De Kopermolen uit Klarenbeek deed vorig jaar mee aan de uitprobeerweek van Estafette. Kim Lichtenberg, kwaliteitscoördinator van de school, deelt hun ervaringen met de uitprobeerweek en waarom ze uiteindelijk kozen voor Estafette.
Verbetering kwaliteit onderwijs
Kim Lichtenberg is sinds dit schooljaar kwaliteitscoördinator op De Kopermolen. Een aantal jaren combineerde zij haar werk als intern begeleider met lesgeven in de bovenbouw. Nu focust ze volledig op kwaliteitsverbetering, voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. “Als kwaliteitscoördinator ben ik veel in klassen om te observeren en lessen na te bespreken. Het doel is de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren,” legt ze uit.
Waarom meedoen aan de uitprobeerweek?
De Kopermolen had geen methode voor technisch lezen en stond voor de keuze tussen twee methodes: Karakter en Estafette. “Toen we hoorden dat Estafette een uitprobeerweek organiseert, leek het ons een mooie kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken,” vertelt Kim.
De organisatie van de uitprobeerweek bleek goed geregeld. “Alle leerlingen kregen een compleet werkboek waar alles voor een week in zat, en collega’s hoefden weinig extra voorbereiding te doen. Dat was wel een verschil met andere methodes die we hebben uitgeprobeerd, waarbij losse onderdelen bij elkaar gezocht en gekopieerd moeten worden.”
Hoe verliep de uitprobeerweek?
De uitprobeerweek vond plaats in maart voor groep 4 tot en met 8. “In het begin was er wel twijfel: alles moet in één week gebeuren. Maar doordat het materiaal zo overzichtelijk was, ging het heel soepel,” zegt Kim.
Kim was blij met de begeleiding van Zwijsen: “We hadden vooraf een gesprek met een adviseur die al onze vragen beantwoordde en de software demonstreerde. Het team was daardoor goed voorbereid. We besloten de introductie zelf te doen en collega’s waren snel overtuigd.”
Gaan we dit volgende week weer doen?
De reacties van leerlingen waren opvallend positief. “Waar ze bij andere methodes vaak vragen wanneer iets klaar is, vroegen ze nu: ‘Gaan we dit volgende week weer doen?’ Ze vonden de teksten leuk, afwisselend en niet te makkelijk of te moeilijk. Vooral thema’s zoals ‘eten’ en teksten in de vorm van WhatsApp-gesprekken spraken hen aan.”
Ook leerkrachten waren enthousiast. “Ze vonden het materiaal heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Vooral de differentiatiemogelijkheden – zoals extra ondersteuning voor dyslectische leerlingen en uitdagende werkboeken – werden gewaardeerd.”
Begrijpend lezen is saai!
Na de uitprobeerweek was het team unaniem: Estafette werd de nieuwe methode. “De afwisseling in tekstsoorten, de brede thema’s en de integratie van technisch en begrijpend lezen gaven de doorslag. Kinderen vinden begrijpend lezen vaak saai en stom, maar bij Estafette hebben ze niet het idee dat ze ermee bezig zijn omdat het zo verweven zit. Dat maakt het veel leuker en tegelijkertijd veel effectiever,” legt Kim uit.
Resultaten en tips
De school heeft nog geen Cito-resultaten om de impact van Estafette te meten, Kim merkt al wel de vooruitgang. “Kinderen die vorig jaar minder goed lazen, hebben zichtbaar een groei doorgemaakt.”
Haar advies aan andere scholen? “Kijk goed naar de behoeften van je populatie. Estafette biedt veel structuur en mogelijkheden voor differentiatie, maar het niveau moet wel aansluiten, let daar dus goed op bij veel taalzwakkere leerlingen. Voor scholen met dyslectische leerlingen is het zeker een aanrader.”
Verrassingen en verbeterpunten
Wat Kim het meest verraste aan Estafette was de moderne aanpak. “Ik heb ooit met de oude Estafette gewerkt, maar de nieuwe versie heeft veel meer mogelijkheden, zoals voorleessoftware, de ondersteuning voor dyslectische leerlingen en de brede thema’s waar je veel mee kunt doen. Dat maakt het echt van deze tijd.”
Een verbeterpunt is de duurzaamheid van de ringboekjes. “Vooral in groep 4 en 5 slijten ze snel. We proberen leerlingen bewuster met het materiaal om te laten gaan.”
Aanrader voor andere scholen
De Kopermolen zou de uitprobeerweek en Estafette zeker aanbevelen aan andere scholen. “Het is een laagdrempelige manier om een methode echt goed te leren kennen. Het enthousiasme van zowel leerlingen als leerkrachten was voor ons doorslaggevend.”
De leukste leesweek van het jaar
Wil je ook ontdekken hoe Estafette werkt? Meld je dan aan voor de volgende uitprobeerweek en ervaar zelf hoe leuk en effectief deze methode is.