Rekenen en de ontwikkeling van kinderen in groep 1-2
Op motorisch gebied ontwikkelen kinderen in groep 1-2 hun fijne en grove motoriek. Ze leren bijvoorbeeld knippen, plakken, tekenen en kleuren, maar ook klimmen, springen, rennen en fietsen. Op cognitief gebied ontwikkelen kinderen hun denkvermogen en leren ze nieuwe dingen te begrijpen. Ze leren bijvoorbeeld tellen, letters herkennen, kleuren benoemen en ruimtelijke begrippen, zoals links en rechts en boven en onder. Op sociaal-emotioneel gebied leren kinderen in groep 1-2 hun emoties te uiten, met anderen om te gaan, samen te spelen en te communiceren.
Rekenen in groep 1-2
Wat betreft rekenen leren kinderen in groep 1-2 vooral de basisbeginselen van tellen en getallen. Hieronder volgen enkele belangrijke onderwerpen die aan bod komen:
- Tellen: Kinderen leren om voorwerpen te tellen en het verband tussen het aantal voorwerpen en het cijfer dat erbij hoort te begrijpen.
- Getalbegrip: Kinderen leren wat getallen zijn en wat de waarde van getallen is. Ze leren bijvoorbeeld dat het getal 5 bestaat uit 5 eenheden.
- Ordenen: Kinderen leren om getallen op volgorde te zetten, van klein naar groot en van groot naar klein.
- Eenvoudige sommen: Kinderen leren om eenvoudige sommen te maken, zoals het splitsen, optellen en aftrekken van kleine getallen.
Het doel van al deze onderwerpen is dat kinderen een goede basis krijgen in rekenen, zodat ze in de volgende groepen verder kunnen werken aan het ontwikkelen van hun rekenvaardigheden. Het is belangrijk dat deze onderwerpen spelenderwijs worden aangeboden, zodat kinderen gemotiveerd blijven en plezier hebben in het leren.
Hoe zit dit in Semsom?
In Semsom houden we op verschillende manieren rekening met de hedendaagse inzichten in de ontwikkeling van jonge kinderen:
- Spelen en bewegen: Semsom biedt kleuters rekeninhouden aan door te doen. Denk bijvoorbeeld aan beweging. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden, zoals tellen, werken met getallen en hoeveelheden, gebruik van rekentaal, meten, bouwen, oriënteren in de ruimte, spiegelen, verhoudingen en eenvoudige grafieken.
- Afwisselende werkvormen: In Semsom zit veel afwisseling in werkvormen. Spelend, samenwerkend of bewegend leren, via een circuit, in de klas, in een grote of kleine kring, in de speelzaal of bij goed weer buiten.
- Groeiboekjes: In de Semsom groeiboekjes houden leerlingen hun eigen voortgang bij, maken ze opdrachten en eigen producties. Ze oefenen onder andere met verschillende manieren om hoeveelheden en getallen weer te geven.
Wat kunnen ouders thuis doen?
Als ouder kun je thuis verschillende activiteiten doen om de rekenvaardigheden van jouw kleuter te helpen ontwikkelen. Hieronder vind je enkele suggesties:
- Tel alles: Tel samen de traptreden, appels in de fruitmand, blokken, speelgoedauto’s en alles wat jullie tegenkomen. Hierdoor leert jouw kleuter tellen en getalbegrip ontwikkelen.
- Spelletjes spelen: Er zijn veel leuke spelletjes die je samen met jouw kleuter kunt spelen om rekenvaardigheden te oefenen, zoals memory, domino en bingo. Semsom heeft ook leuke spellen voor thuis.
- Meet en vergelijk: Gebruik dagelijkse situaties om te meten en vergelijken. Laat jouw kleuter helpen met koken of bakken en vraag om bijvoorbeeld om 200 gram suiker af te meten.
- Lezen: Lees boekjes over tellen en rekenen voor aan jouw kleuter. Lees bijvoorbeeld de rekenprentenboeken van Semsom. Deze zijn speciaal ontwikkeld om jonge kinderen op een speelse manier te leren tellen, meten en spiegelen.
- Gebruik speelgoed: Speelgoed kan ook helpen om rekenvaardigheden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld blokken om te tellen, puzzels met cijfers en vormen of spelletjes die aansluiten bij de interesse van jouw kleuter.
Door op een speelse manier te oefenen met rekenen, wordt het voor jouw kleuter leuker en makkelijker om de rekenvaardigheden te ontwikkelen. Het is belangrijk om rekening te houden met het niveau en de interesse van jouw kleuter en om het oefenen te doseren en af te wisselen met andere activiteiten. Ook is het belangrijk om jouw kleuter te stimuleren en te prijzen voor zijn of haar inzet en successen.