‘Rekenmethode Semsom sluit aan bij het advies te blijven spelen en bewegen’
PCB De Fontein in Alphen aan den Rijn start het nieuwe jaar met Semsom in groep 1, 2 en 3. Leerkracht Joyce van der Hoorn van groep 3 licht hun keuzeproces toe. ‘We zijn echt zoekende geweest. Toen ik Semsom zag, wist ik dat dit perfect bij onze groepen 1, 2 en 3 aansloot.’
‘Het bewegend leren in de methode was voor ons een heel belangrijk argument om voor Semsom te kiezen. Steeds vaker krijgen we advies om in de onderbouw vooral te blijven spelen en bewegen, zoals recent nog op een trainingsdag over de overgang van groep 2 naar groep 3. Wij doen dit zelf al fanatiek in de groepen 1, 2 en 3. Hiervoor zijn we voortdurend op zoek naar lesideeën. In Semsom zijn deze geïntegreerd en hoeven we er dus niet meer over na de denken. In de uitprobeerweek hebben we ervaren dat het prettig werken is met de geïntegreerde doelgerichte activiteiten in de lessen.’
‘Wij starten nu voor het eerst met een rekenmethode in groep 1-2. Tot op heden hadden we geen methode voor deze groep. Waar wij enthousiast over zijn is de aansluiting van groep 1-2 naar 3. Het is niet zo dat de kinderen vanaf groep 3 opeens achter hun tafeltje moeten blijven zitten. Semsom zorgt ervoor dat de overgang soepel verloopt van hoeken, spelen en bewegen naar het steeds meer werken in je werkboek. De overgang naar groep 4 is daarmee ook makkelijk te maken. De methode voor groep 4 moeten we nog kiezen, maar inhoudelijk sluit Semsom aan op de leerlijnen van de andere methoden, dus dat komt zeker goed.’
‘Wij hebben nog niet alle materialen kunnen zien, zoals het rekendoosje, maar zijn voldoende overtuigd om met Semsom te starten.’
In de uitprobeerweek hebben we ervaren dat het prettig werken is met Semsom.
Wil jij misschien ook starten met Semsom maar heb je nog vragen of onduidelijkheden?