Spelenderwijs oefenen kinderen met woorden, maken ze zinnen en werken ze aan hun woordenschat.’
Hoe zorg je ervoor dat de spellen aansluiten bij wat kinderen op school leren?
‘We stemmen de inhoud van onze spellen af met de uitgever en de inhoudsdeskundigen van de diverse lesmethoden. Na een gezamenlijke brainstorm werken wij het spelconcept verder uit. Daarna kijken we of het spel voldoende aansluit bij de methode. Dat gaat best ver: als wij bijvoorbeeld een spel maken bij Veilig leren lezen voor kinderen in de eerste helft van groep 3, dan komt daarin alléén de lesstof voor die de methode aanbiedt in kern 1 t/m 6. De methodemakers kijken niet alleen mee in de eerste fases, maar blijven betrokken tijdens het hele ontwikkelproces. En ook de uitstraling wordt getoetst, hier is onder andere de afdeling marketing bij betrokken.’
‘Onze spellen zijn kwalitatief net zo goed als onze methoden.’
Welke spellen zijn er allemaal?
‘De meeste van onze merken hebben een directe link met de methoden in het basisonderwijs. Dat begint al bij de voorschoolse educatie. Zo sluiten de spellen van Uk & Puk aan bij het gelijknamige VVE-programma voor kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Onze Rompompom spellen, met Pompom in de hoofdrol, passen bij het kleuterprogramma Schatkist. Ook maken we spellen voor de Belgische markt met Jules in de hoofdrol, bekend van de totaalmethode Dag Jules! voor de 1ste kleuterklas. En de Veilig leren lezen spellen sluiten uiteraard 100% aan bij Veilig leren lezen, de meest gebruikte methode voor aanvankelijk lezen en taal in Nederland.
We maken ook spellen waarin populaire karakters centraal staan, zoals Woezel & Pip, Dolfje Weerwolfje en De Gorgels. Bij de ontwikkeling van deze producten kijken niet alleen de inhoudsdeskundigen van Zwijsen mee, maar ook de merknaamhouders. Zo is Paul van Loon betrokken bij de totstandkoming van de Dolfje-spellen en Jochem Myjer bij die van De Gorgels. Dat kan niet anders, want de spellen moeten passen bij de leefwereld van de karakters.’
Vertel eens iets meer over het ontwikkelproces
‘Als we het eens zijn over het idee, gaat de projectleider aan de slag. Samen met de uitgever zet zij alle specificaties op een rij. Bijvoorbeeld het formaat van het doosje, het aantal kaartjes, of de uitvoering glanzend of mat moet zijn, of er spelregels bijzitten, wat de oplage is, etc. Op basis van deze specificaties vraagt onze productiebegeleider offertes op bij diverse leveranciers. Daarna maken de uitgever en projectleider de calculatie. Hier zitten niet alleen de productiekosten in, maar ook de kosten voor illustraties, vormgeving, distributie en promotie. Als de calculatie niet uitkomt, moeten we andere keuzes maken. Dan kijken we bijvoorbeeld naar minder dik papier of dat we iets kunnen hergebruiken. Maar de kwaliteit moet gewaarborgd blijven. Zwijsen is immers een A-merk.’