Kinderboekenweek 2024: Lesbrief voor groep 3-4 (1)
Het thema van de 70e Kinderboekenweek is ‘Lekker eigenwijs!‘. Om jou als leerkracht op weg te helpen, hebben we een aantal lesbrieven gemaakt die aansluiten bij kinderboeken met een eigenwijze twist. Gebruik de werkbladen in de les tijdens de Kinderboekenweek en breng de verhalen samen met jouw leerlingen tot leven. Hieronder vind je een uitgewerkte lesbrief voor leerlingen in groep 3-4. De les sluit aan bij het boek Wij gaan weg!
Lesbrief
In deze les gaan de kinderen een extra hoofdstuk voor dit boek schrijven. Net als in het boek Wij gaan weg! gaan kinderen bedenken wat de geheime wensen van dieren zouden kunnen zijn. Daarover maken kinderen een tekening, bedenken ze woorden en maken ze een extra hoofdstuk voor dit boek.
Over het boek: Lees hoe de pinguïns Ping en Wing buiten het park op zoek gaan naar een ei. Ook de andere dieren hebben een wens en gaan mee op pad. Eigentijds en avontuurlijk dierenverhaal op AVI E3.
Dit heb je nodig
- Boek: Wij gaan weg!
- Teken- en schrijfpapier
- Kleurpotloden voor de kinderen en voor ieder kind een pen
- Werkblad 1: Tekenen
- Werkblad 2: Ik wil ook mee
Voorbereiding
- Lees zelf het boek
- Leg het teken- en schrijfmateriaal klaar
Introductie: Wij gaan weg!
- Laat de voorkant van het boek zien. Laat een paar kinderen beschrijven wat er op de voorkant te zien is. Laat kinderen daarna vertellen waar dit boek over zou kunnen gaan.
- Lees het boek voor tot en met pagina 21.
- Bespreek wat voorgelezen is en bespreek welke dieren welke wensen hebben.
- Vraag aan de kinderen welke dieren je nog in de dierentuin kunt zien en fantaseer eerst kort samen welke wensen deze dieren zouden kunnen hebben. Bijvoorbeeld apen die naar een echte speeltuin willen… Laat kinderen daarna in tweetallen een dier kiezen en de wensen van dit (zelfgekozen) dier bedenken.
- Bespreek klassikaal wat de kinderen bedacht hebben.
2. Brainstormen over dieren
- Geef de kinderen werkblad 1. In het midden staat een leeg vak. Daar ga je straks in tekenen. Ook de kleurtjes liggen klaar.
- Om dit vak heen staan schrijflijnen: In het midden ga je het dier tekenen waarbij jij (samen met je maatje) een wens hebt bedacht. Om je tekening heen ga je woorden bedenken die passen bij dit dier en de wens die dit dier heeft: namen voor het dier/de dieren, dingen waar het dier in de dierentuin misschien niet blij mee is, dingen die het dier (stiekem) wel een keer zou willen doen… Fantaseer!
3. We schrijven een hoofdstuk
- Kinderen hebben het ingevulde werkblad 1 op tafel liggen. Geef werkblad 2 aan de kinderen en een pen.
- Vertel de kinderen dat ze nu een extra hoofdstuk voor dit boek gaan schrijven.
- Eerst kiezen zij uit de woorden op werkblad 1 dingen die zij in hun verhaaltje willen gebruiken. Deze woorden omcirkelen ze.
- Vul deze woorden aan met woorden die je voor je verhaaltje nodig hebt: naam van het dier, wat het dier wil gaan doen, waarom het met de rest mee wil het park uit.
- Hierna gaan kinderen in tweetallen aan elkaar vertellen welke woorden zij hebben gekozen en hebben opgeschreven.
- Ieder kind schrijft en tekent daarna op werkblad 2 een extra hoofdstuk voor het boek.
4. Zoek de juiste tekening
- Hang de tekeningen (werkblad 1) op.
- Nodig kinderen uit om hun verhaaltjes voor te lezen. Andere kinderen luisteren en proberen de tekening te vinden die bij dit verhaaltje hoort.
- Nadat een aantal kinderen hun woorden en verhaaltjes hebben voorgelezen, hang je onder werkblad 1, werkblad 2 op. Kinderen lopen rond en kunnen zo alle tekeningen bekijken en de verhaaltjes lezen.
5. Hoe ging het verder?
- Lees ter afsluiting van deze les de rest van het boek voor: pagina 22 en verder.
- Bespreek het einde van het boek. Wat vinden kinderen van deze dieren? Zijn alle wensen uitgekomen?
- Lees het boek nog een keer voor, maar na pagina 21 lees je ook alle hoofdstukjes van de kinderen. Pas daarna wordt de rest van het boek voorgelezen. Passen de eigen geschreven hoofdstukjes in het boek?
- Leg het boek Wij gaan weg! in de klas, zodat kinderen daar zelf in kunnen bladeren en lezen.
Meer lesbrieven?
Bekijk hier de andere lesbrieven: