kbw24 insp header 876x420
kbw24 insp header 876x420

Kinderboekenweek 2024: Lesbrief voor groep 7-8

Het thema van de 70e Kinderboekenweek is ‘Lekker eigenwijs!’. Om jou als leerkracht op weg te helpen, hebben we een aantal lesbrieven en werkbladen gemaakt die aansluiten bij kinderboeken met een eigenwijze twist. Gebruik de bladen in de les tijdens de Kinderboekenweek en breng de verhalen samen met jouw leerlingen tot leven. Hieronder vind je een uitgewerkte lesbrief voor leerlingen in groep 7-8. Het werkblad sluit aan bij het boek De geheimzinnige verdwijning van onze juf.

Lesbrief

In deze les gaan de kinderen een dialoog schrijven. In het boek De geheimzinnige verdwijning van onze juf komen veel dialogen voor. In deze les gaan kinderen bij een gegeven situatie een dialoog schrijven.

Over het boek: Als de juf plotseling spoorloos is verdwenen, gaat Orlando op onderzoek uit. Maar is dat wel zo’n slim idee? Spannend toneelleesboek op AVI E6+.

directeur preview

Dit heb je nodig

Voorbereiding

  • Lees zelf (de eerste hoofdstukken van) het boek
  • Leg het schrijfmateriaal klaar

Introductie: De geheimzinnige verdwijning van onze juf

  • Laat de voorkant van het boek zien. Laat een paar kinderen beschrijven wat er op de voorkant te zien is. Laat kinderen daarna vertellen waar dit boek over zou kunnen gaan. Vestig de aandacht ook op de boeken die op de voorkant te zien zijn. Wat lezen de kinderen?
  • Laat op het digibord de hoofdpersonen van het boek zien en lees gezamenlijk de beschrijving die erbij staat.
  • Lees de dialoog voor op pagina 18 en 19 tussen de directeur, Orlando en Teddy waarin de directeur vertelt dat de juf zoek is en hij Orlando en Teddy eropuit stuurt om naar het huis van de juf te gaan.
  • Vertel de kinderen dat zij nu in tweetallen een volgende pagina voor dit verhaal gaan schrijven. Hoe zou het verhaal verder gaan? Kies twee personages uit het verhaal. Dat mogen Teddy en Orlando zijn, maar het mogen ook andere personen zijn. Laat de personages die jullie kiezen samen iets doen en samen praten. Schrijf de dialoog op. Jullie kiezen ieder een eigen personage waarvan je de tekst gaat opschrijven. Laat de personages op het digibord staan.
  • Kinderen kiezen een maatje om dit samen mee te gaan doen.
49201 bw titelp heleen brulot preview

2. Brainstormen

  • Kinderen pakken schrijfpapier en pen.
  • Ze bedenken in tweetallen hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Dat schrijven ze in steekwoorden op en schrijven de personages erbij.

3. We schrijven een dialoog

  • De tweetallen verdelen van wie zij de dialoogteksten gaan opschrijven. Daarna gaan ze de tekst schrijven, waarbij ze om de beurt een zin schrijven op hun eigen papier. Eventueel kunnen de zinnen genummerd worden, zodat later duidelijk is hoe de dialoog moet worden uitgesproken.

4. Voorlezen

  • Laat de tweetallen hun dialogen voorlezen. Laat de dialogen voorlezen met de voorleestips uit het boek.
  • Nadat alle dialogen voorgelezen zijn, wordt nabesproken wat de kinderen hebben geschreven. Hoe dachten de kinderen hoe het verder zou gaan?
mama preview

5. Hoe ging het verder?

  • Lees ter afsluiting van deze les een stuk van het boek De geheimzinnige verdwijning van onze juf voor: pagina 21 en verder.
  • Bespreek hoe het verhaal van schrijfster Mariken Jongman verder ging. Wie had een soortgelijk vervolg op het begin geschreven?
  • Leg het boek De geheimzinnige verdwijning van onze juf in de klas, zodat kinderen die het boek helemaal willen lezen, dit boek (samen met een maatje) kunnen gaan lezen. Zijn er veel kinderen die dit boek willen lezen, laat het boek dan door verschillende leerlingen uit de groep voorlezen.

Meer lesbrieven?

Bekijk hier de andere lesbrieven:

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje