kbw24 insp header 876x420
kbw24 insp header 876x420

Kinderboekenweek 2024: Lesbrief voor groep 5-6

Het thema van de 70e Kinderboekenweek is ‘Lekker eigenwijs!’. Om jou als leerkracht op weg te helpen, hebben we een aantal lesbrieven en werkbladen gemaakt die aansluiten bij kinderboeken met een eigenwijze twist. Gebruik de bladen in de les tijdens de Kinderboekenweek en breng de verhalen samen met jouw leerlingen tot leven. Hieronder vind je een uitgewerkte lesbrief voor leerlingen in groep 5-6. Het werkblad sluit aan bij het boek Tien dingen die je beter niet kunt doen.

Lesbrief

In deze les gaan de kinderen twee lijstjes maken. In het boek Tien dingen die je beter niet kunt doen lees je over lijstjes. In deze les gaan kinderen fantaseren
over twee lijstjes: een lijstje met dingen die je volgens hen moet doen, en een lijstje met dingen die je beter niet kunt doen.

Over het boek: Grappig verhaal op laag AVI-niveau (AVI M4) voor kinderen van 9-12 jaar. Dyslexievriendelijk! Wat kun je beter echt níet doen? Jin en Zipper maken een lijstje … en voeren die zaken uit!

Dit heb je nodig

  • Schrijfpapier en een pen voor ieder kind
  • Eventueel naamstokjes
  • Op het digibord de illustratie van pagina 10

Voorbereiding

  • Lees zelf het boek
  • Leg het schrijfmateriaal klaar
50269 menl tddjbnkd bw 6 preview

Introductie: Tien dingen die je beter niet kunt doen

  • Laat pagina 10 van het boek zien. Laat kinderen even nadenken over wat ze hier zien. Noem namen van kinderen (naamstokjes) die vertellen wat zij zien.
  • Lees de achterkant van het boek voor: Meester Giel is dol op lijstjes. De hele klas hangt er vol mee. Er zijn lijstjes met dingen die je moet (w)eten. En lijstjes met dingen die je moet doen. Jin en Zipper worden er niet goed van! Als ze zelf een lijstje mogen verzinnen, is dat heel anders dan de lijstjes van de meester!
  • Geef aan dat de kinderen tijdens deze les ook lijstjes gaan maken.
tiendingenpapier

2. Lijstjes maken

  • Geef ieder kind twee schrijfblaadjes. Op het eerste blaadje schrijven ze: 10 Dingen die je moet doen. Op het tweede blaadje schrijven ze: 10 Dingen die je beter niet kunt doen.
  • Kinderen gaan in tweetallen brainstomen voor deze twee lijstjes.
    Bedenk gewone en ongewone dingen!
  • Onderbreek het brainstormen eventueel een keer door een paar
    kinderen uit te nodigen te vertellen wat zij bedacht hebben, zodat andere kinderen weer op nieuwe ideeën kunnen komen.

3. We maken de lijstjes

  • Kinderen pakken nieuwe schrijfblaadjes en houden hun brainstormblaadjes erbij.
  • Op de brainstormblaadjes omcirkelen zij de dingen die ze op hun definitieve lijstjes willen schrijven.
  • Daarna bepalen zij de volgorde van hun lijstje: het allerleukste, allergekste, allerspeciaalste ding wat je moet doen of juist niet moet doen krijgt een 1. Die schrijf je op nummer 1 op je lijstje. Zo bepaal je ook wat er op 2 tot en met 10 komt.
  • Kinderen schrijven hun lijstjes en zetten hun naam op hun lijstje.

4. Onze lijstjes

  • Hang de lijstjes op. Verzamel de lijstjes van dingen die je moet doen en hang die bij elkaar. Doe dit ook met lijstjes van dingen die je beter niet kunt doen.
  • Lees samen de lijstjes. Vraag zo nodig een toelichting op de dingen die zijn opgeschreven.
tiendingenlijstje

5. Hoe ging het verder?

  • Lees ter afsluiting van deze les de eerste twee hoofdstukken van dit boek voor.
  • Leg het boek in de klas, zodat kinderen die nieuwsgierig zijn geworden naar dit verhaal, het zelf kunnen gaan lezen. Zijn er veel kinderen die dit verhaal willen lezen, dan kan het ook klassikaal voorgelezen worden!

Meer lesbrieven?

Bekijk hier de andere lesbrieven:

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje