Leesvaardigheid op de basisschool: het belang van een geïntegreerde aanpak
De leesvaardigheid onder Nederlandse kinderen gaat achteruit. Om dit te verbeteren, moet er in het basisonderwijs een sterke basis worden gelegd voor zowel technisch als begrijpend lezen. Het ontwikkelen van de juiste vaardigheden bij leerlingen van groep 4 tot 8 vraagt om een doordachte aanpak, waarbij integratie van technieken centraal staat.
De kracht van samenhang
Wanneer we spreken over leesonderwijs, is het essentieel om technisch lezen en begrijpend lezen niet als losse componenten te zien, maar als complementaire vaardigheden die elkaar versterken. Technisch lezen, de vaardigheid om woorden vlot en correct te decoderen, vormt de basis. Zonder deze vaardigheid is het voor een kind moeilijk om de inhoud van de tekst te begrijpen. Begrijpend lezen bouwt hierop voort en stelt kinderen in staat om de betekenis van teksten te interpreteren en te reflecteren op de inhoud.
Van groep 4 tot en met groep 8
In de eerste fasen van het basisonderwijs ligt de nadruk op het opbouwen van technische leesvaardigheid. Dit fundament is essentieel voor het latere begrijpend lezen. Vanaf groep 7 verschuift de focus meer naar begrijpend en studerend lezen, waarbij de inmiddels verworven technische leesvaardigheden blijvend worden ingezet en onderhouden.
Leesmethode Estafette editie 3 laat zien dat integratie werkt
De leesmethode Estafette editie 3 speelt uitstekend in op deze noodzakelijke integratie. Kinderen leren niet alleen vloeiend te lezen, maar ook om teksten met begrip te doorgronden. Het bijzondere aan Estafette is dat elke leesles ruimte biedt voor beide aspecten van het lezen. Uit recente resultaten van een Cito-onderzoek blijkt ook dat dit een positief effect heeft op de leesvaardigheid: leerlingen van scholen die Estafette gebruiken, behalen significant betere resultaten in begrijpend lezen.
Dieper begrip met Close Reading
Estafette maakt gebruik van Close Reading, een benadering die kinderen uitdaagt om dieper in de tekst te duiken. Deze methodiek helpt leerlingen niet alleen te begrijpen wat er letterlijk staat, maar stimuleert ook interpretatie en reflectie. Hierdoor ontwikkelen kinderen een dieper begrip van teksten, wat essentieel is voor hun algehele taalontwikkeling.
Uitdagende, betekenisvolle en afwisselende teksten
Bovendien moedigt Estafette kinderen aan om meer en met plezier te lezen door het aanbieden van uitdagende en betekenisvolle teksten. De methode biedt ook ondersteuning voor leerkrachten om effectieve gesprekken te voeren over de gelezen teksten, waarbij diepgang centraal staat.
Conclusie: technisch en begrijpend lezen moet je geïntegreerd aanbieden
De integratie van technisch en begrijpend lezen binnen het leesonderwijs is niet alleen wenselijk maar noodzakelijk voor de ontwikkeling van sterke lezers. Estafette editie 3 biedt een robuust fundament en verdiepende technieken die aantoonbaar bijdragen aan de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen.
Ben jij als leerkracht geïnteresseerd in het verder versterken van je leesonderwijs? Ontdek meer over Estafette editie 3 op onze website en begin vandaag nog met het transformeren van je leeslessen!