‘Het bewegend en spelend leren is belangrijk geweest bij de keuze voor Semsom’
SBO Focus uit Haarlem gaat in de groep 1-2-3 werken met Semsom, dé methode voor aanvankelijk rekenen. Leerkracht Nastassja Snelting-Harrington vertelt dat ze vanuit hun specifieke doelgroep (SBO) gekeken hebben naar een methode die veel aandacht heeft voor het spelend en bewegend leren.
Natassja: ‘Tijdens de Semsom uitprobeerweek riepen de kinderen: ‘Wanneer gaan we nou rekenen, juf?’ Als ik zei dat we dat zojuist met Semsom hadden gedaan waren ze verbaasd: ‘We hebben toch spelletjes gedaan?’ Ik denk dat in het stimuleren van de intrinsieke motivatie van de leerlingen voor het vak rekenen in bewegend en spelend leren de essentie ligt, voor kinderen in groep 3 in het algemeen, maar ook zeker voor het SBO.’
Het bewegend en spelend leren is belangrijk geweest bij jullie keuze?
Natassja: ‘Jazeker! Nu maken we veel materiaal zelf omdat onze kinderen veel behoefte hebben aan beweging. In Semsom zien we daarnaast een veel duidelijkere lesopbouw in vergelijking met onze huidige methode.’
‘Wij denken dat we met Semsom veel meer tegemoet kunnen komen aan de behoeftes van onze kinderen door langzaam op te bouwen van bewegen en spelen naar het werken in werkboeken en aan tafel. Kleuters en kinderen in groep 3 zijn immers nog niet in staat om altijd maar aan tafel aan het werk te zijn. Ze moeten lekker bewegen en spelend leren!’
‘Kortom, wij kunnen niet wachten om volgend schooljaar te starten met Semsom!’
Dank je wel juf Natassja voor jouw bijdrage!
Wil jij ook starten met Semsom, maar heb je nog vragen of onduidelijkheden? Onze methodeadviseurs staan voor je klaar om al je vragen te beantwoorden.