Succesvolle Taal & Leesdag voor onderwijsadviseurs
Op 21 juni organiseerde Zwijsen een speciale Taal & Leesdag voor onderwijsadviseurs. Bijna 40 onderwijsadviseurs uit het hele land waren aanwezig om kennis te maken met de nieuwste methodes ‘Veilig leren lezen Zoem-versie’ en ‘Taaljacht’. De dag was gevuld met interactieve sessies en waardevolle inzichten van experts zoals Josée Coenen en Maud van Druenen. We hopen dat deze dag onderwijsadviseurs heeft geholpen om scholen nog beter te kunnen adviseren.
Een zeer relevante dag, compleet beeld nu van Veilig leren lezen Zoem, heldere presentaties, diverse sprekers en veel ruimte om uit te wisselen met collega adviseurs.
Inzicht in leesvaardigheid en motivatie
Onderzoeker taal- en leesdidactiek Astrid Geudens deelde haar kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek en legde de link hoe we de dalende leestrends kunnen aanpakken. Ze benadrukte dat het vergroten van leesplezier niet altijd het gewenste effect heeft en juist vaak tot verder dalende resultaten leidt. Astrid maakt daarbij de verbinding tussen leesvaardigheid en leesmotivatie. Vergelijk het met fietsen. Je kunt je fiets nog zo mooi versieren met vlaggen en slingers, als je niet weet hoe je moet fietsen, zul je er nooit plezier aan beleven.
Workshops en interactieve sessies
De dag bestond niet alleen uit kennissessies, maar ook uit workshops waar auteurs dieper ingingen op ‘Veilig leren lezen Zoem’ en ‘Taaljacht’. Tineke Droog gaf een workshop over spelling en grammatica en liet zien hoe leerkrachten dit in de praktijk kunnen brengen, inclusief een blik op de precieze werking van adaptieve software.
Maud van Druenen liet zien hoe interactief lezen met de nieuwe ‘Veilig Leren Lezen Zoem-versie’ in de praktijk werkt. Leerlingen werken samen met de leerkracht aan teksten en beantwoorden prikkelende leesvragen, dit is een unieke aanpak waarbij de input van alle leerlingen, ongeacht hun leesniveau, belangrijk is.
Netwerken en ontspanning
Naast de inhoudelijke sessies was er voldoende tijd om ervaringen uit te wisselen tijdens een smaakvolle lunch en een gezellige borrel aan het einde van de dag. De deelnemers waardeerden de ruimte om materialen te bekijken en met collega-adviseurs te overleggen.
Nieuwsgierig naar de presentaties?
Wil je meer weten over de inhoud van deze dag? Bekijk hier de presentaties van de kennissessies en workshops. Of lees meer informatie over wat wij doen voor onderwijsadviseurs op zwijsen.nl/onderwijsadviseurs.
Kennissessies
- Kennissessie 1: Leesvaardigheid én leesmotivatie versterken in een rijk netwerk van kennis en woorden | Astrid Geudens
- Kennissessie 2: Werken vanuit één leergemeenschap | Astrid Geudens
- Kennissessie 3: NT2 en meertaligheid (Taaljacht) | Josée Coenen en Natasja van Boxel
- Kennissessie 4: Alle leerlingen competente lezers (Estafette) | Marion van der Meulen
Workshops
- Workshop 1: Zo laat je leesbegrip groeien (Veilig leren lezen Zoem-versie) | Maud van Druenen
- Workshop 2: Sterke basis, hoge opbrengsten (Taaljacht Spelling & grammatica) | Tineke Droog
- Workshop 3: Leerkracht aan Zet (Veilig leren lezen Zoem-versie) | Ingrid Martens van Loosbroek
- Workshop 4, presentatie deel 1: Actieve Betrokkenheid met coöperatieve werkvormen | Marije Heijdenrijk
- Workshop 4, presentatie deel 2: Formatief evalueren (Taaljacht) | Natasja van Boxel
Wat vonden de deelnemers van deze dag?
De Taal & Leesdag werd goed ontvangen en bood veel inspiratie en praktische kennis. Het enthousiasme van de deelnemers benadrukt voor Zwijsen het belang van deze bijeenkomsten voor onderwijsadviseurs. Hieronder een aantal voorbeelden van de reacties op de Taal- en Leesdag. We kijken uit naar de volgende bijeenkomst!
Inhoudelijk zeer goed, jullie hebben gekozen voor sprekers die ons zeer veel brachten.
Goed inzicht in waarom en opbouw en keuzes van methodes.
Inhoudelijk sterk en mooie afwisseling van verschillende onderwerpen.
Een mix van informatie en nieuwe inzichten en heel goed inzetbaar in de praktijk bij de begeleiding van scholen.
Leuk een dag alleen voor adviseurs!