oad interview peter header insp hdr 876x420
oad interview peter header insp hdr 876x420

Wat kan Zwijsen betekenen voor jou als onderwijsadviseur?

Interview met Peter Sonnenberg

In dit interview maak je kennis met Peter Sonnenberg die naast zijn werk voor de Zwijsen academie ook vast contactpersoon en deskundige is voor onderwijsadviesdiensten. We bespreken zijn frisse kijk op onderwijs en de manier waarop hij onderwijsadviseurs ondersteunt om scholen verder te helpen. Dit artikel is speciaal bedoeld voor onderwijsadviseurs die, in samenwerking met ons, het onderwijs een stap vooruit willen helpen.

Hoe is jouw onderwijscarrière begonnen, Peter, en hoe ben je bij Zwijsen beland?

‘Ah, waar begin ik? Mijn reis door het onderwijs is nogal een verhaal. Ik begon met de lerarenopleiding voor aardrijkskunde en geschiedenis. Maar toen ik merkte dat er weinig werk in was ben ik wiskunde gaan studeren. Het lesgeven vond ik geweldig. Echt interessant werd het toen ik op het MBO les ging geven en zelf lesmateriaal ging maken. Dat was mijn eerste kennismaking met het vak van uitgeven.’

‘In het onderwijs proberen we het probleem op te lossen voordat de oorzaak bekend is’

‘Toch wilde ik na een tijdje iets nieuws doen en het leiden van een school was een droom van mij. Als directeur van een basisschool heb ik me gericht op vernieuwing van het onderwijs zoals het opzetten van een 10-14 school. Maar het uitgeven bleef lokken en zo kwam ik bij Zwijsen. Hier combineer ik mijn liefde voor het onderwijs, het ontwikkelen van trainingsmateriaal en het werken met onderwijsadviseurs. En dat voelt als de juiste plek voor mij.’

En wat maakt die plek voor jou zo bijzonder?

‘Het mooiste aan mijn baan vind ik dat we het onderwijs een stapje verder brengen. Het gaat mij erom dat we leerkrachten ondersteunen om het beste uit onze methodes te halen, door best practices te delen en hen bij te scholen waar nodig. Ik ben ook heel blij dat adviesdiensten hun ervaringen met scholen met ons delen, dat helpt het aanbod steeds weer te verbeteren.’

‘Door samen te werken en kennis te delen kunnen we het onderwijs vooruit brengen.’

Waar kunnen onderwijsdiensten voor bij jou terecht, Peter?

‘Eigenlijk voor alles wat ze nodig hebben om hun werk goed te doen. Of het nu gaat om informatie over onze methodes, het aanvragen van materialen, kijkwijzers of andere vragen, ik ben hun aanspreekpunt. Ik zorg ervoor dat ze snel de nodige antwoorden krijgen, ongeacht of het over inhoudelijke zaken of specifieke methodes gaat. Ik ben er om te helpen en zorg altijd voor een oplossing. Bovendien werk ik samen met diensten aan trainingen die precies aansluiten bij wat scholen nodig hebben. Door samen te werken en kennis te delen kunnen we het onderwijs vooruit brengen.’

Wat was je leukste ervaring tot nu toe bij de Zwijsen academie?

‘Oh, dat is een makkelijke vraag! Een hoogtepunt was de Taaljachtdag die we afgelopen jaar voor onderwijsadviseurs organiseerden. Het was zo’n moment waarop je voelt dat alles op zijn plaats valt. De adviseurs waren enthousiast, ze zeiden: “Fijn dat Zwijsen terug is!” We konden die dag verdiepende informatie delen en in gesprek gaan met auteurs en uitgevers. Dat was precies de interactie die we voor ogen hadden.

taaljacht terugkomdag
Taaljachtdag onderwijsadviseurs

En dit jaar gaan we nog een stapje verder met de Taal & Leesdag voor onderwijsadviseurs op 21 juni in Amersfoort. Hier hoor je hoe de visie van Zwijsen op taal en lezen is vertaald in de nieuwe methodes. En het is ook dé kans voor adviseurs om ervaringen te delen en de mensen achter onze methodes te ontmoeten. Het belooft een bijzondere dag te worden.’

Waar ben je te vinden in je vrije tijd?

‘Buiten mijn werk bij de Zwijsen Academie? Dan vind je me vaak buiten, in de natuur, met mijn hond. We trekken er samen op uit, door weer en wind, het bos in. Dat beestje is overal geweest, zelfs mee op vakantie en in de tent. Dat zijn de momenten dat ik echt oplaad. En klussen, dat is mijn andere grote liefde. In mijn huis is er is altijd wel iets te doen. Ik hou ervan om oplossingen te bedenken voor de uitdagingen die dat met zich meebrengt. Laatst nog, op Kerstavond, hadden we een nieuwe lamp maar nergens een lichtpunt. Dus wat doe je dan? Precies, zelf een gat boren naar de zolder en de boel aansluiten. Die creativiteit, het met mijn handen werken, vind ik geweldig. En natuurlijk, onderwijs is een groot deel van mijn leven. Mijn zoon staat nu voor de klas, en we hebben het vaak over hoe hij dingen aanpakt. Van die gesprekken geniet ik.’

Zo te horen zul je je niet snel vervelen, hoe blijf je ondertussen bij over de laatste ontwikkelingen in het onderwijs?

‘In het onderwijs is altijd veel beweging. Ik duik graag in de media, houd contact met experts en bezoek vaak scholen. Mijn ervaring als directeur van twee scholen komt hier ook bij van pas. Verder ben ik fan van de Nieuwsbrief van Kees Vernooij – een bron van inspiratie. Zo jammer dat deze recent gestopt is. Maar wat me echt inspireert, zijn de leraren die met zoveel passie en kennis werken. Neem bijvoorbeeld de groep 1-2 leerkracht van mijn vroegere school, die op een kleedje op de vloer luncht met de kinderen, haar betrokkenheid was ongekend. En dan zijn er leerkrachten die misschien niet met de nieuwste technieken werken, maar zo vakkundig zijn in hun aanpak. Van dit soort voorbeelden, leer ik elke dag.’

Hoe zie je de Onderwijsadviesdienst van de toekomst?

‘Wist je dat wat je vandaag leert, over vijf jaar misschien al verouderd is? Daarom moeten we voortdurend bijblijven met de nieuwste ontwikkelingen, en hier spelen de diensten een sleutelrol. Het belangrijkste in de klas is de leerkracht zelf. In het onderwijs hebben we de neiging meteen in oplossingen te denken zonder het echt probleem te kennen. Maar we kunnen beter eerst in kaart brengen wat er aan de hand is. En dan gericht iets te doen.

‘Wat je vandaag leert, is over vijf jaar verouderd’

‘Schooladviseurs hebben de expertise om te analyseren waarom iets misgaat en kunnen leerkrachten helpen om te leren te kijken en onderzoeken. We moeten ervoor zorgen dat iedereen zichzelf kan redden, dat kennis en skills zo zijn verspreid dat, zelfs als er iemand uitvalt, de boel gewoon doordraait. Het gaat niet enkel om het oplossen van problemen, maar om gezamenlijk een stevig fundament te bouwen die problemen in de toekomst voorkomt.’

Zwijsen voor onderwijsadviseurs
Zwijsen zet zich in om onderwijsadviseurs optimaal te ondersteunen bij het up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen in onze methodes. Zo kunnen onderwijsadviseurs kosteloos materialen bij ons aanvragen, heb je onbeperkt toegang tot onze software en kun je inloggen op het speciale online portal voor onderwijsadviseur. Wil jij ook een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met Zwijsen? Mail naar p.sonnenberg@zwijsen.nl of bel 06-48155311.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje