Taal & Leesdag voor Onderwijsadviseurs
Ontdek de nieuwste methodes voor taal en lezen: Veilig leren lezen Zoem-versie en Taaljacht tijdens de Zwijsen Taal & Leesdag op vrijdag 21 juni 2024. Deze dag wordt speciaal georganiseerd voor Onderwijsadviseurs. Locatie: Amersfoort.
Introductie
Bij Zwijsen zijn we continu bezig met ontwikkelen en zijn we trots om onze nieuwste methodes voor taal en lezen te presenteren. Graag praten we jou als onderwijsadviseur volledig bij over ‘Veilig leren lezen Zoem-versie’ en ‘Taaljacht’. Kom meer te weten hoe de visie van Zwijsen op taal en lezen is vertaald in deze nieuwe methodes. Deze experts en auteurs nemen je mee in de wetenschappelijke inzichten en onderwijsontwikkelingen die tot keuzes in de methodes hebben geleid. Je verlaat de dag met een dieper begrip van de methodes en praktische informatie om scholen direct goed te kunnen adviseren.
Wat kun je verwachten?
- Kennissessies met experts, waaronder een presentatie van Astrid Geudens over het stimuleren van leesmotivatie door leesvaardigheid te verbeteren.
- Interactieve workshops met parallelle sessies: Kies uit sessies zoals die van Josée Coenen over het creëren van een inclusieve en effectieve taalleeromgeving, of Maud van Druenen over het bevorderen van leesbegrip via interactief lezen.
- Uitgebreide informatie over onze methodes, ‘Veilig leren lezen Zoem-versie’ en ‘Taaljacht’.
- Uitgebreide netwerkmogelijkheden met uitgevers, auteurs en collega-onderwijsadviseurs.
- Een afsluitende netwerkborrel
Sprekers
Astrid Geudens
Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be; www.lesinlezen.be; www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Maud van Druenen
Maud is orthopedagoog en leerkracht. Ze is o.a. auteur van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Maud probeert in haar werk steeds een brug te slaan tussen wetenschappelijke kennis en de (onderwijs)praktijk. Ze heeft meegewerkt aan het concept van methodes voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen zoals Schatkist, VLL-Zoem en Estafette bovenbouw.
Ingrid van Loosbroek
Ingrid van Loosbroek is expert op taal- en rekengebied en heeft sinds 1994 ervaring in het basisonderwijs: als leerkracht, intern begeleider, dyslexiebehandelaar en als externe coach/adviseur. Daarnaast werkte ze mee aan Veilig leren lezen-kimversie en Veilig leren lezen-zoemversie. Haar drive is om bij te dragen aan een preventief sterke leeromgeving die optimale leerkansen biedt voor ieder kind.
Natasja van Boxel
Natasja van Boxel is werkzaam als uitgever taal & spelling bij Uitgeverij Zwijsen. Natasja was hiervoor werkzaam als leerkracht, remedial teacher, orthopedagoog, dyslexie-expert, onderwijsadviseur en uitgever rekenen.
Marije Heijdenrijk
Marije traint en coacht heel veel teams op basisscholen op het gebied van coöperatief leren. Al jaren! Ze is echt een specialist op het gebied van de coöperatieve werkvormen van de Amerikaanse dr. Spencer Kagan. Sinds 2000 is ze al bezig met de uitgaven, training, coaching en het verzorgen van opleidingen met betrekking tot Kagan Coöperatief Leren. Daarnaast heeft Marije meegewerkt aan de Nederlandse bewerking van het boek Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie. Ze heeft mogen samenwerken en leren van o.a. Prof. John Hattie en Shirley Clarke.
Josée Coenen
Josée is bekend van diverse publicaties, waaronder Van horen en zeggen, Uitgesproken Nederlands, Zien is snappen, en Woorden in prenten. In samenwerking met Ans Drubbel heeft ze een jaarprogramma Nederlands ontwikkeld voor asielzoekers, vluchtelingen en migrantenkinderen. Ze heeft zich gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal (NT2) en heeft longitudinaal onderzoek verricht naar de verwerving van het Nederlands door anderstalige volwassenen. Ze deelt haar expertise door het geven van nascholingen en trainingen, waaronder de post hbo-opleiding Leraar Nederlands aan anderstalige leerlingen in het primair onderwijs.
Sessies
Kennissessie 1: Leesvaardigheid én leesmotivatie versterken in een rijk netwerk van kennis en woorden | Astrid Geudens
(meer informatie volgt)
Kennissessie 2: NT2 en meertaligheid (Taaljacht) | Josée Coenen
Josée Coenen behandelt in een boeiende sessie onder andere de verschillen tussen meertaligheid en tweede taalverwerving, en hoe dit is verwerkt in de methode Taaljacht. Met speciale tips voor het ondersteunen van NT2-leerlingen. En je ontvangt het speciale NT2-katern dat in samenwerking met Josée is ontwikkeld voor Taaljacht. In dit katern vind je activiteiten bij lessen waar NT2-leerlingen baat hebben bij preteaching.
Workshop 1: Zo laat je leesbegrip groeien (Veilig leren lezen Zoem-versie) | Maud van Druenen
Het is niet vreemd dat technisch leren lezen in groep 3 de primaire focus heeft. Maar uiteindelijk is technisch lezen slechts een middel om een groter doel te bereiken: het begrijpend lezen van teksten. Daarom moet hier zeker ook in groep 3 aandacht aan worden besteed.
In deze workshop laat Maud zien hoe je dit met de nieuwe Veilig leren lezen Zoem-versie in de praktijk toe past. Bij interactief lezen gaan de leerlingen samen met de leerkracht aan de slag met teksten en een prikkelende leesvraag. De leerkracht doet eerst hardop denkend voor hoe je vragen kunt beantwoorden tijdens het lezen. Vervolgens zoeken de leerlingen zelf in hun eigen tekst naar antwoorden. In deze workshop ervaar je hoe uniek deze aanpak is: leerlingen die de letters nog leren, ontvangen andere informatie in hun tekst dan leerlingen die al vloeiend kunnen lezen. De input van alle leerlingen is belangrijk, ongeacht hun leesniveau.
Workshop 2: Preventieve & auditieve spellingdidactiek (Taaljacht) | Tineke Droog
In deze workshop duikt Tineke Droog dieper in de wereld van spellingdidactiek. Ze belicht de principes van preventieve en auditieve spellingdidactiek en laat ook de unieke koppeling tussen grammatica en spelling zien in Taaljacht.
Workshop 3: Leerkracht aan Zet (Veilig leren lezen Zoem-versie) | Ingrid Martens van Loosbroek
De vaardigheden van de leerkracht zijn zeer bepalend voor leerlingresultaten. Met Veilig leren lezen Zoem bieden we tools om het leerkrachthandelen te versterken. Dankzij routines kan de leerkracht effectieve instructies geven en zelf de regie in handen nemen. In deze workshop ervaar je hoe het samenspel tussen routinekaarten, handleiding en de wegwijzer het didactisch handelen van de leerkracht ondersteunt.
Workshop 4: Actieve Betrokkenheid met coöperatieve werkvormen en formatief evalueren (Taaljacht) | Natasja van Boxel & Marije Heijdenrijk
In iedere klas is het streven om alle leerlingen actief te betrekken. Maar hoe bereik je dat? In deze workshop leggen we uit hoe dit verwerkt is in de nieuwe methode ‘Taaljacht’. We tonen hoe je binnen ‘Taaljacht’ formatief evalueert, onder meer door het gebruik van rubrics. Ook bespreken we hoe de coöperatieve werkvormen van S. Kagan in de lessen van ‘Taaljacht’ worden ingezet.
Na afloop van deze workshop heb je een duidelijk beeld hoe ‘Taaljacht’ werkt en kun je scholen ondersteunen bij het optimaal inzetten van ‘Taaljacht’ om alle leerlingen actief te betrekken.
Datum, locatie en kosten
- Datum: vrijdag 21 juni 2024
- Tijd: 10:00 – 15:30 uur met aansluitend een netwerkborrel (inloop vanaf 9:30 uur)
- Locatie: Seats2meet Amersfoort CS, Stationsplein 49, Amersfoort
- Kosten: slechts € 50.- inclusief lunch, afsluitende borrel en handige toolkit
Let op: er zijn maximaal 60 plaatsen beschikbaar. Schrijf je snel in voor deze dag speciaal voor onderwijsadviseurs.
We kijken ernaar uit om je te verwelkomen op 21 juni!
Aanmelden