
Taaljacht: de leukste taal ligt voor het oprapen!
In elke straat spelen taalschatten een grote rol. Veel groter dan je op het eerste gezicht misschien zou denken. Denk bijvoorbeeld aan een straatnaambordje, een mooi gedicht of mensen die pratend over de stoep lopen. Of neem bijvoorbeeld graffiti. Wat zou het verhaal zijn achter een bepaalde muurschildering? Praat erover met je leerlingen tijdens de taalles!
In Taaljacht, onze nieuwe methode voor taal, spelling en grammatica, enthousiasmeren we leerlingen met aansprekende taalschatten uit hun eigen leefwereld. Meer weten?
Taal uit de leefwereld van leerlingen

Ook een bijzondere taalschat om mee aan de slag te gaan is beeldtaal. Want bijvoorbeeld de hond op dit bordje, hoe zou het verhaal veranderen als dit een heel schattig hondje met een strikje zou zijn…

Verhalen werken. Verhalen zorgen ervoor dat we contact met elkaar kunnen maken. Ze raken ons, zijn soms spannend of juist heel grappig, maken situaties concreet, geven voorbeelden en ideeën en zijn fijn om naar te luisteren. Benieuwd welk verhaal jouw leerling gaat vertellen!

Zonder taal geen liedje! En wat een variatie! Een mooie taalschat om mee aan de slag te gaan! Van hele bekende liedjes tot liedjes in dialect. En…welke taal heeft het favoriete liedje van de leerling?

In scholen, stations, boeken, ziekenhuizen en ook op straat zijn veel pictogrammen te spotten. Boeiend om mee aan de slag te gaan! In groep 5 bijvoorbeeld met als eindtaak: Ik kan een recept maken met pictogrammen en dit als tv-kok in het programma Heel de klas bakt presenteren.
Kenmerken van Taaljacht
- Verwondering
Je gaat op een aansprekende manier aan de slag met taalbronnen uit de leefwereld van de leerlingen, zoals beeldtaal, pictogrammen, songteksten, instructies, etc. - Leerlingen zijn actief betrokken
Door het gebruik van de coöperatieve werkvormen van dr. Spencer Kagan. - Eigenaarschap
Rubrics en formatief evalueren vormen belangrijke bouwstenen van Taaljacht. - Beproefde spellingsdidactiek als basis
Je werkt met de belangrijkste uitgangspunten van ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. - Samenhang
Op een heel natuurlijke manier. Wat je oefent bij grammatica, leer je schrijven bij spelling en verwerk je in het eindproduct bij taal