'Zodra ik het lesdoel laat zien, komen de vragen én verhalen direct'

Basisschool Sint Petrus in Boxtel werkt al enkele jaren met De Zaken van Zwijsen. In schooljaar 2014-2015 startte het team met Tijdzaken en Wereldzaken, het jaar daarna met Natuurzaken en De Zaken 3-4. Willem Merkx is leerkracht in groep 8 en is erg te spreken over de methoden.

We zijn vandaag getuige van een les over de waterkringloop. De animatie brengt het proces in beeld. “Dat is wel zo fijn”, zegt Willem. “Als ik dat op het bord moet tekenen ben ik heel lang bezig, en bovendien kan ik helemaal niet goed tekenen”, voegt hij lachend toe.

De animatie bevat veel informatie. Daarom zet Willem het filmpje regelmatig stop om extra uitleg te geven of vragen te stellen. Als het gaat over condens vraagt hij bijvoorbeeld: ‘Waar zie je dat vaak? En hoe komt dat dan? Wie heeft er wel eens een poppetje getekend op een beslagen autoruit?’ Zijn leerlingen vertellen graag wat ze er allemaal van weten.

Fanatiek

Na het bekijken van de animatie neemt Willem met de klas de begrippen door. “In de animatie komen de meeste begrippen al voor, dus hoef ik niet bij elk begrip lang stil te staan.”

Na het bekijken van de korte filmpjes bij de begrippen speelt hij met de klas twee spellen om het geleerde toe te passen. Eerst het spel ‘Wat hoort er bij elkaar’. Eén leerling mag het digibord bedienen, de klas geeft de antwoorden. Het gaat goed, ze hebben de stof goed begrepen. Daarna volgt de puzzel. De klas is fanatiek, omdat Willem zelf een puntensysteem bij het spel bedenkt.

De mooiste baan

Na afloop van de les vertelt Willem over zijn ervaringen als meester met De Zaken van Zwijsen. Hij geeft al vijf jaar les aan groep 8 en vindt het de mooiste baan die er is. “In groep 8 praat je op een ander niveau met kinderen, bijna op een volwassen manier.

Het mooie van het primair onderwijs is dat als je als leerkracht je werk goed doet, je ieder kind kunt motiveren.” Willem vindt zelf aardrijkskunde en natuur & techniek de leukste vakken. “Geschiedenis is ook leuk hoor, maar daar weet ik zelf minder van dus moet ik me beter inlezen.”

Weinig moeite

Voorwaarden voor een zaakvakkenmethode vindt Willem dat de lesstof te behappen is, mooi gepresenteerd wordt en dat het geen begrijpend lezen is. “Bij De Zaken van Zwijsen zijn kinderen bezig met tabellen, grafieken en verhalen, en ze onderzoeken veel. Dat zorgt voor aantrekkelijk onderwijs.”

Het kost Willem weinig moeite om zijn klas te inspireren. “Ze werken graag met deze methoden. Als ik het lesdoel laat zien, komen de vragen én verhalen direct.”

Werkboek

Bij De Zaken van Zwijsen heeft de school de keuze tussen papieren en digitale werkboeken. De leerlingen op basisschool Sint Petrus werken met papieren werkboekjes. Willem neemt eerst de informatie die daarin staat met zijn klas door. “Ik zorg dat ze de teksten begrijpen en we praten over de beelden die ze zien, want ook die vertellen een verhaal.”

Dan maken ze in duo’s of in trio’s de vragen. “Daardoor ontstaat weer een andere dynamiek, kinderen moeten meer hun best doen om samen te werken en elkaar te betrekken bij de opdracht. Een belangrijke vaardigheid, zeker in groep 8.” Als alle lessen in een thema behandeld zijn, gaat het werkboek mee naar huis om te oefenen voor de toets. “De toetsen worden goed gemaakt en ik heb ook het gevoel dat ze een goed beeld geven van wat de leerlingen beheersen”, vertelt Willem.

Elke twee weken een ander vak

In groep 8 staan er elke week drie zaakvaklessen op het rooster. “We trekken twee weken uit voor een blok. Nu zijn we bezig met een thema uit Natuurzaken, hierna doen we een thema Wereldzaken en daarna Tijdzaken. Zo besteden we 30 weken aan alle zaakvakken samen, waardoor er ruimte over is voor bijvoorbeeld de verkeerslessen.”

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.