Hoe het werkt

Met Natuurzaken leren kinderen van alles over de levende natuur. Ook verwerven ze inzicht in hoe natuurkundige en technische processen en verschijnselen werken. De methode daagt hen uit en wakkert hun nieuwsgierigheid aan. Zelf uitproberen is natuurlijk het leukste wat er bestaat! Daarom kun je zowel digitale als echte proefjes doen. Gewoon in de klas, want natuur en techniek zijn overal.

Lees hieronder hoe Natuurzaken betekenis aan natuuronderwijs geeft. Geen tijd om te lezen? Scroll dan naar beneden om de 1-minuut video's te bekijken.

Didactiek

Met Natuurzaken breng je jouw leerlingen bij hoe de levende natuur en hoe natuurkundige en technische principes werken. De lesstof sluit aan op het leven van kinderen anno nu. Dit zijn kinderen die vooral dingen willen zien en bekijken. Natuurzaken maakt volop gebruik van de nieuwste, digitale mogelijkheden. Door zelf dingen uit te proberen met (digitale) proefjes, krijgen ze de lesstof letterlijk in hun vingers.

Begrijpend lezen is begrijpend leren

Natuurzaken is geen talige methode. Dus taal- en leeszwakke leerlingen kunnen er prima mee uit de voeten. De methode legt begrippen zoveel mogelijk visueel uit. Een goedgekozen beeld zegt immers meer dan duizend woorden! De vele foto’s en filmpjes laten zien hoe de natuur er in het echt uitziet en waar je bijvoorbeeld welke dieren tegenkomt, maar ook hoe je een muur metselt. Zo legt Natuurzaken de verbinding met de belevingswereld van kinderen.

Met leuke personages de lessen door

In elk thema voor groep 5-6 speelt een leeftijdgenoot van jouw leerlingen de hoofdrol. Zo legt Melvin uit dat de aarde een soort magneet is en vertelt Mette dat ze een vogelnestje in de tuin vond. In groep 7-8 zijn de hoofdpersonen volwassen. Ze laten zien hoe de wereld om hen heen werkt en nemen de klas mee op ontdekking.

Opbouw

Natuurzaken neemt kinderen mee door de natuur. Dat is leuk en herkenbaar, want natuur is overal om ons heen! In alle thema’s is de natuur het uitgangspunt, geeft natuurkunde de verklaringen en maakt techniek gebruik van die verklaringen. Deze logische opbouw zorgt voor herkenbaarheid.

Jaarprogramma

Het jaarprogramma van Natuurzaken is compact. Elk leerjaar behandelt vijf thema’s. Elk thema bestaat uit drie lessen plus een toets. De lessen duren 50 minuten: 20 minuten instructie en 30 minuten verwerking. Na twee jaar komen de thema’s nog eens aan bod. In groep 7-8 worden de thema’s uit groep 5-6 uitgediept en uitgebreid. Als je met de kant-en-klare-lessen werkt, is de voorbereidingstijd minimaal. Maar lessen uitbreiden met eigen materiaal kan ook. Zo zet je Natuurzaken eenvoudig op je eigen manier in.  

Wereldoriëntatiethema’s

Met wereldoriëntatiethema’s verbind je de zaakvakken met elkaar. In de thema’s staan ontdekkend en onderzoekend leren en de 21e-eeuwse vaardigheden centraal. Neem het thema Uitvindingen. Hierin werken jouw leerlingen in groepjes en in vaste stappen toe naar een antwoord op de onderzoeksvraag. De zoektocht naar het antwoord voert je leerlingen langs uitvindingen van vroeger. Ze ontdekken uitvindingen uit andere landen en maken kennis met slimme vondsten op het gebied van natuur & techniek.

In het wereldoriëntatiethema verkennen leerlingen eerst het onderwerp, daarna onderzoeken ze het en tot slot presenteren ze hun bevindingen. Erg uitdagend en leerzaam dus. Je bepaalt zelf hoeveel tijd jouw leerlingen aan elke stap besteden.

Natuurzaken in een combinatieklas

Geef je les aan een combinatieklas? Deze methode voor natuur en techniek voor groep 5 t/m 8 is daar bijzonder geschikt voor. Kinderen kunnen de lessen volledig zelfstandig doorlopen op de pc, tablet of laptop. Dus terwijl jij de ene groep klassikaal lesgeeft, is de andere groep lekker bezig in het digitale werkboek. Of je behandelt in beide groepen hetzelfde thema. Het compacte programma van 20 lessen geeft je de ruimte om de ene week les te geven aan groep 5 terwijl groep 6 bijvoorbeeld aan de plusopdrachten van hetzelfde thema werkt. De week erna draai je dit om.

Differentiatie

Natuurzaken biedt leerplezier voor elk kind. Je kunt differentiëren in leerstijl, tempo en niveau. De kinderen van nu zijn enorm visueel ingesteld. Informatie verpakt in foto’s, afbeeldingen en filmpjes beklijft beter dan puur schriftelijke informatie. Daarom staat deze methode voor natuur en techniek in groep 5 t/m 8 bol van de kleurrijke plaatjes en informatieve filmpjes. Taalzwakkere leerlingen doen hier hun voordeel mee. De teksten in Natuurzaken zijn kort en overzichtelijk en altijd gerelateerd aan beeld.

Differentiatie met plusopdrachten

Voor leerlingen die extra uitdaging aan kunnen, biedt elke les twee plusopdrachten. Daarnaast is er ook een extra opdracht per thema. Aan deze themaopdracht werken kinderen meerdere lessen. Creativiteit neemt hierin een belangrijke plaats in. Leerlingen maken bijvoorbeeld een werkstuk of schrijven en voeren een zelfbedacht toneelstuk op.

Lesdoelen en begrippen

Elke les start met een korte omschrijving van het lesdoel en de begrippen die in die les centraal staan. Hiermee activeer je de voorkennis en bereid je leerlingen voor op de les. De echt uitdagende woorden en begrippen zijn voorzien van een fonetisch genoteerde uitspraak. Zo werken leerlingen ook tijdens de les natuur en techniek aan hun woordenschat.

Leren door te doen

Oefeningen in spelvorm vallen bij alle kinderen goed in de smaak. Met een quiz of kruiswoordpuzzel kunnen jouw leerlingen laten zien wat ze al weten. Natuurzaken bevat diverse spelvormen die je met de hele klas kunt doen en spelletjes waarmee kinderen alleen of in duo’s aan de slag gaan.

Toetsing en evaluatie

Natuurzaken wakkert de nieuwsgierigheid van kinderen aan. De methode daagt hen uit na te denken over hoe de wereld om hen heen werkt. De interactieve lessen vol afwisseling en leerzame spelletjes en proefjes zorgen voor veel leerplezier en dat zie je terug in de resultaten!

De toetsles

Na iedere drie informatieve lessen natuur en techniek volgt een toetsles. De toets bestaat uit tien vragen, één over elk lesdoel. Bij de eerste vraag hoort vaak een filmpje. Dit bekijk je samen met de leerlingen op het digibord. De laatste vraag gaat over het hele thema. Via het leerlingvolgsysteem zie je welke opdrachten iedere leerling heeft gemaakt en hoe lang hij daarmee bezig is geweest. Zo heb je altijd inzicht in hoe leerlingen ervoor staan.

Op papier of digitaal

Vanaf het schooljaar 2017-2018 biedt Natuurzaken ook de mogelijkheid om de toetsen digitaal af te nemen. De papieren toetsen vind je in het menu ‘leerkracht’. Met één druk op de knop print je de pdf uit. Je vult de toetsresultaten in op het toetsregistratieformulier. Kies je voor digitaal toetsen? Dan vind je de resultaten automatisch terug. Natuurzaken is gekoppeld aan ParnasSys.

1-minuut video's

In acht korte video's legt Erik je uit hoe Tijdzaken, Wereldzaken en Natuurzaken werken. Klik op het hamburgermenu in de video en de volledige afspeellijst wordt getoond.