Info Taaljacht voor onderwijsadviseurs
Op deze pagina houden wij jou als onderwijsadviseur op de hoogte van ontwikkelingen rond Taaljacht. Je vindt hier artikelen, filmpjes, presentaties en andere interessante informatie.
Taaljacht materiaal en opbouw
Op de website van Taaljacht laten we zien hoe de methode is opgebouwd. Alle materialen hebben hun eigen pagina met meer informatie en een inkijkexemplaar. Op de pagina Inhoud & didactiek leggen we uit hoe de methode werkt en wat Taaljacht zo bijzonder maakt. De software is een vast onderdeel van de methode. In onderstaande video laten we je graag zien hoe de leerkrachtsoftware bij Taaljacht werkt.
Wil je toegang tot de software en lesmateriaal van Taaljacht ontvangen? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Webinars
Vul je naam in en start met kijken.
- Maak kennis met Taaljacht voor Onderwijsadviseurs
- Maak kennis met Taaljacht voor leerkrachten
- Maak kennis met Taaljacht Tekstbegrip
- Meertaligheid in je taalles | Josée Coenen
- Eigenaarschap en coöperatieve werkvormen | Marije Heijdenrijk
Achtergrondinformatie
Hieronder vind je drie inspiratieartikelen met meer achtergrond bij de inhoud en didactiek van Taaljacht.
Meer achtergrondinformatie bij de methode vind je in het dashboard van de leerkrachtsoftware onder Materiaal en Naslag. Heb je nog geen toegang tot de software? Neem dan contact met ons op of lees hoe je dit zelf regelt.
Downloads
Download hieronder verschillende informatieproducten van Taaljacht.
- Visuele leerlijn Taal groep 4
- Visuele leerlijn Spelling groep 4
- Visuele leerlijn Taal groep 5
- Visuele leerlijn Spelling groep 5
- Visuele leerlijn Taal groep 6
- Visuele leerlijn Spelling groep 6
- Visuele leerlijn Taal groep 7
- Visuele leerlijn Spelling groep 7
- Visuele leerlijn Taal groep 8
- Visuele leerlijn Spelling groep 8
- Visuele leerlijn Spelling groep 6-7-8 referentieniveaus
- Nabespreekkaart Spelling groep 4
- Nabespreekkaart Spelling groep 5
- Nabespreekkaart Spelling groep 6
- Nabespreekkaart Spelling groep 7
- Nabespreekkaart Spelling groep 8
- Taaljacht in combinatiegroepen
- Taaljacht werkwoordspelling
- Kijkwijzer voor observaties en begeleiding
- Differentiatieroutes in beeld Spelling
- Taaljacht Spelling en ZLKLS
- Taaljacht thema’s en eindproducten
- Taaljacht formatief evalueren
- Taaljacht snelstart coöperatieve werkvormen
- Taaljacht overzicht kerndoelen
- SBO handleiding taal
- SBO handleiding spelling & grammatica
- Toetsen en normering Taaljacht taal
- Toetsen en normering Taaljacht spelling & grammatica
- Taaljacht overstapdocument
- Handreiking combinatie Taaljacht en Taal in Blokjes
- Brochure Taaljacht
- Factsheet Taaljacht
- Methodepresentatie Taaljacht (PowerPoint | update 5-8-2024)
FAQ’s
Een overzicht van de leerdoelen is te vinden in de algemene handleiding. En in de visuele leerlijnen.
Alle kerndoelen, het referentiekader, begrippenlijst en de tussendoelen van het SLO zijn volledig verwerkt in de leerlijnen van groep 4 t/m 8.
Zeker! In Taaljacht zitten RT-kaarten, waarmee de specifieke ondersteuning voor de taalzwakkere leerlingen kan worden ingericht. Er is een apart NT2 preteachingskatern gemaakt door Josée Coenen (bekend van Zien is Snappen). En verder is in alle lessen de verlengde instructie uitgewerkt in de handleiding. Ook zijn de opgaven op meerdere niveaus uitgewerkt, zodat alle leerlingen aan de les mee kunnen doen. En van elke les kunnen leren. De leerlijn voor leerlingen met een andere thuistaal kan ook worden ingezet voor taalzwakke leerlingen.
Als je met Veilig leren lezen werkt, ben je met Taaljacht zeker van een soepele overgang vanuit groep 3. De belangrijkste voordelen zijn: gebruik van dezelfde voorbeeldwoorden – doorlopende leerlijn klank- en spellingbewustzijn – hetzelfde stappenplan voor spelling – herkenbare klanken en letters op het letterbord van Veilig leren lezen en in de klankletterkaart van Taaljacht. En er is veel herhaling van groep 3. De spellingcategorieën uit groep 3 worden herhaald en is er extra aandacht voor de klank-tekenkoppeling.
Het ‘gewone’ Taaljachtmateriaal biedt al veel mogelijkheden om te differentiëren:
- verwerking op 2 niveaus in het werkboek (plusje)
- de Taaljachtopdrachten in het werkboek taal, waarmee kinderen op een creatieve manier oefenen met de taaldoelen
- preteaching bij iedere grammatica- en taalles (in handleiding)
- gebruik van de Oefensoftware
Daarnaast zijn er losse materialen:
- Dictweekaartjes: kaartjes met spellingwoorden, waarmee je in tweetallen op eigen niveau kunt oefenen
- Kopieerbladen om de eindtaak op twee niveaus te maken
We hebben verschillende aanpakken voor combinatiegroepen:
- Taaljacht heeft overkoepelende thema’s waardoor je met meerdere groepen aan hetzelfde thema kunt werken.
- Iedere les is zowel voor spelling als taal voor de helft leerkrachtgebonden en voor de helft zelfstandig. Dit kun je dus makkelijk afwisselen in een combinatiegroep.
- Bij spelling zijn de herhaalcategorieen op elkaar afgestemd. Hierdoor kun je deze categorieen tegelijk behandelen in meerdere jaargroepen.
Werk je met Taaljacht en heb je een combinatiegroep? We hebben een artikel gemaakt waarin we je uitgebreid adviseren over hoe je met een combinatiegroep kunt werken met Taaljacht. Dit artikel staat in de Leerkrachtsoftware, onder Materiaal -> Naslag.
Bekijk alle veelgestelde vragen over Taaljacht.
Kunnen wij je verder helpen?
Om gebruik te kunnen maken van onze gratis diensten stellen we een samenwerkingsovereenkomst op. Heb je al een overeenkomst met Zwijsen en heb je een vraag over het lesmateriaal en de software? Neem dan contact op met Annemarie. Wil je een samenwerkingsovereenkomst afsluiten of heb je inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met Peter.

Vraag een overeenkomst aan via e-mail p.sonnenberg@zwijsen.nl
of bel 06 – 48 155 311

Vraag lesmateriaal aan via e-mail a.vanheeswijk@zwijsen.nl
of bel 013 – 583 88 00