‘De AVI-niveaus zijn bij alle leerlingen gestegen’

5 april 2017

Miranda van der Heijden (groep 4 b) en Moniek van den Ouwehand (groep 6) geven les op de Vlashof in Tilburg. De school koos, na een try-out in groep 4, voor Estafette Nieuw. Niet alleen de leerkrachten zijn enthousiast over de methode, ook de leerlingen werken graag met Estafette Nieuw.

Om welke redenen hebben jullie gekozen voor Estafette Nieuw?

De oude Estafette beviel al erg goed. Jaqueline Smolders vroeg ons om in groep 4 een try-out te doen met de nieuwe Estafette. Dit was erg goed bevallen. Daarom hebben we gekozen voor Estafette Nieuw. Omdat het budget op dat moment nog niet toereikend was, hebben we ervoor gekozen Estafette Nieuw alleen eerst in groep 6 in te voeren.

Hoe bepalen jullie de aanpakken?

Wij delen de leerlingen in, in de 3 aanpakken n.a.v. de meest recent afgenomen avi toets. Wanneer de leerlingen onder het gewenste avi niveau scoren, worden ze ingedeeld bij aanpak 1. Scoren de leerlingen gemiddeld, worden ze ingedeeld bij aanpak 2. En scoren de leerlingen boven gemiddeld, worden ze ingedeeld voor aanpak 3.

Hoe verliep het opstarten?

Het verdiepen in de methode en het verdelen van de leerlingen over de drie aanpakken heeft wel wat tijd gekost. De methode is immers wel compleet anders dan de oude Estafette. Maar eenmaal begonnen met de eerste les, verliep alles meteen op rolletjes en was alles voor zowel de leerkrachten als de leerlingen erg duidelijk en gestructureerd.

Pasten jullie hiervoor differentiatie toe? Hoe ging dat in zijn werk?

Wij differentieerden volgens de richtlijn van de oude Estafette methode. Dit houdt in dat leerlingen lezen op eigen avi niveau in een eigen boekje. Zwakkere leerlingen kregen daarbij begeleiding van de leerkracht. Gemiddelde en betere leerlingen werkten zelfstandig.

Zijn er genoeg mogelijkheden voor risicolezers binnen de methode?

Ja. Dit vanwege de verschillende aanpakken, voldoende instructiemomenten en de extra materialen nodigen erg uit.

Biedt de methode genoeg uitdaging voor snelle lezers?

Ja, want deze leerlingen werken met de estafetteloper waarbij de kinderen eerst op hun eigen tempo het estafetteboekje doorlopen. Vervolgens zijn er veel verschillende en uitdagende opdrachten waarbij de kinderen zowel in leesboeken, informatieboeken, stripboeken en prentenboeken mogen lezen.

Wat vinden jullie van de leesboekjes en de omnibussen?

Het leuke van de leesboekjes is dat de verhaallijn doorloopt en de kinderen dus boeit. Kinderen zijn nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder gaat en uiteindelijk afloopt. De omnibussen spreken erg aan, omdat er binnen een bepaald thema korte verhalen op verschillende manieren worden aangeboden. Bijv. email, dagboek, reisverhaal enz.

Wat vinden de kinderen zelf van de methode?

De kinderen zijn geweldig enthousiast! En roepen YES wanneer we aan Estafette gaan werken.

Is er al iets bekend over de resultaten? Hoe zijn deze?

De AVI-niveaus zijn bij alle leerlingen gestegen. Daarnaast merken we ook dat de woordenschat van de kinderen wordt vergroot en dat uit zich ook tijdens andere lessen. Hetzelfde geldt voor spellingsregels.

Lees meer over de lesmethode Estafette

Er zijn nog geen reacties.