Juf Daisy Mertens stelt kind centraal in basisonderwijs

23 april 2019

7_daisy-mertens_boyd-smith-photo_1000x552.jpg6_daisy-mertens_boyd-smith-photo_1000x552.jpgZe behoort tot de top tien van de beste leerkrachten van de wereld, werd in 2016 al Leerkracht van het Jaar en zette samen met Prinses Laurentien de beweging High5 op: Daisy Mertens, leerkracht groep 7 op Basisschool De Vuurvogel in Helmond, timmert goed aan de weg. Eind maart vloog Daisy naar Dubai om bij The Global Teacher Prize uitreiking te zijn, de wereldwijde prijs voor beste leerkracht. De prijs ging uiteindelijk naar Peter Tabichi uit Kenia. Daisy blikt terug op haar bezoek aan Dubai en vertelt over haar visie op het onderwijs.

Uit ruim 10.000 genomineerden uit 179 landen over de hele wereld schopte Daisy het eerst tot de top vijftig en daarna tot de top tien van de hele wereldbol. Haar studiebegeleidster van de opleiding Leren & Innoveren, gaf haar op voor de wedstrijd. ‘Het heeft wel geholpen dat ik in 2016 al Leerkracht van het Jaar ben geweest’, vertelt Daisy. ‘Voor The Global Teacher Prize is het belangrijk dat je je in je eigen land op een bepaalde manier inzet voor het onderwijs. Mijn begeleidster heeft me opgegeven omdat ze vond dat ik altijd bezig ben met het ontwikkelen van mezelf en mijn kennis en het kind centraal stel.’

Visie op het basisonderwijs

‘Ik heb echt een eigen visie op onderwijs. Kinderen vertrouwen geven, reflecteren en samenwerken zijn de belangrijkste thema’s in mijn visie. Daarvoor lees ik veel onderzoeken en theorieën. Ik kan dan gericht werken, wat bij mij past, gebruik ik. Ik kijk altijd naar het belang van het kind’, aldus Daisy. Om in de top tien te komen, moest ze referenties verzamelen, video’s en beeld insturen en vragenlijsten invullen. Tijdens de wedstrijd in Dubai, gaf ze, net als alle andere genomineerden, een masterclass aan de aanwezigen. Dat ze uiteindelijk niet heeft gewonnen, maakt voor Daisy niet uit. “Ik gun het Kenia veel meer, ze kunnen het prijzengeld beter gebruiken, het kan echt een boost zijn voor het land en het onderwijs daar.’

daisy_mertens_fb_thumbnail.jpg‘In Nederland hebben we het eigenlijk al heel goed op het gebied van onderwijs, natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar we mogen best trots zijn op ons systeem. Ik heb gezien hoe het in Afrika (Malawi en Ethiopië) op onderwijsgebied is en de prijs is daar meer dan welkom. Dus dat verdienen ze.’

Inspiratie door andere leerkrachten

‘Ik kan niet wachten om volgend jaar weer naar Dubai toe te gaan. Dit jaar waren er ook zo’n 110 leerkrachten die in vorige jaren genomineerd waren. Het is echt een inspirerende bijeenkomst, met mensen van over de hele wereld’, vertelt Daisy. ‘Volgend jaar kan ik zelf ook masterclasses volgen en het is heel fascinerend om met mensen uit je vak te praten en elkaar te inspireren en verbinding te zoeken met leerkrachten van over de hele wereld. Het heeft stiekem heel veel impact op je eigen ontwikkeling om andere leerkrachten uit andere landen te spreken.’

Vertrouwen op jezelf

‘De basis in het onderwijs ligt bij de intrinsieke motivatie van leerlingen. Wanneer ze die hebben, dan kunnen ze leren’, aldus Daisy. ‘Het is zo belangrijk om te zien hoe je verbonden bent met anderen. Leerlingen onderling, maar ook leerlingen met de leerkracht: die band moet goed zijn, om vertrouwen te hebben. Kinderen moeten het gevoel hebben van ‘Ik kan het’. Op jezelf vertrouwen is zo essentieel.’

Eigenaarschap van de kinderen

Daisy’s belangrijkste motto is dat het kind meer centraal moet komen te staan in het onderwijs. “We praten altijd zo óver leerlingen, beslissen van alles van bovenaf, maar vragen nooit aan de kinderen zelf: ‘Wat vind jij?’ Of: ‘Waar heb jij behoefte aan?’. Ik vind het belangrijk dat kinderen het gevoel hebben dat ze autonoom zijn en zelf mogen beslissen’, aldus Daisy. ‘Uiteraard wel binnen het kader van het curriculum en een eigen kennisbasis. Binnen dat kader mogen kinderen zelf beslissen en dus ook fouten maken. Daar reflecteren we dan samen op. Zo zijn ze eigenaar van hun eigen leerproces en ik begeleid hen daarin. Ze zijn niet afhankelijk van mij.’

Leerlingen een stem geven in het basisonderwijs

De beweging High5 dat ze samen met Prinses Laurentien op heeft gezet, sluit daar mooi op aan. ‘Ik heb Prinses Laurentien leren kennen in de periode waarin in Leerkracht van het Jaar 2016 was, sindsdien is mijn netwerk erg uitgebreid’’, vertelt Daisy. ‘Met dit project willen we op scholen het gesprek aangaan en laten zien dat het niet allemaal van bovenaf geregeld hoeft te worden, maar je juist vanuit bottom-up benadering waarbij wel de school betrokken is’, zegt ze. ‘Er doen nu zeven scholen mee aan het project en we voeren daar nu gesprekken over hoe je meer vanuit het kind kunt denken en aan de slag kunt. Daar ligt onze focus: het kind centraal stellen en leerlingen een stem geven.’

Wil je meer inspirerende artikelen en praktijkvoorbeelden lezen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief ‘Zwijsen Schooljournaal’. Deze maandelijkse nieuwsbrief voor het basisonderwijs staat boordevol interessante artikelen, tips & trucs én informatie over de methoden van Zwijsen. Laat je inspireren om leren tot leven te brengen in jouw klas!

Er zijn nog geen reacties.