Leerlingsoftware Schatkist

Nieuw!

De nieuwe, gevarieerde leerlingsoftware bij Schatkist editie 3 is een waardevolle aanvulling op de basismaterialen. Kinderen werken met de software op computers of tablets.

De leerlingsoftware:

  • laat leerlingen spelenderwijs herhaald oefenen met eerder aangeboden stof uit de ankers

  • ondersteunt onderzoekend en ontwerpend leren

  • impliceert intrinsieke motivatie en een hoge betrokkenheid van leerlingen

  • ontzorgt de leerkracht door voor elke leerling automatisch passend aanbod op niveau te genereren

  • ondersteunt de leerkracht bij het volgen van leerlingen

De wereld van Pompom

pompom-thumbnailjpgDe software speelt zich af in de wereld van Pompom, zijn familie en vriendjes. Net zoals in de andere materialen van Schatkist editie 3. Pompom ontdekt als centrale figuur van Schatkist de wereld om zich heen en samen met zijn vriendjes gaat hij in de software onderzoekend en ontwerpend op zoek naar oplossingen voor zijn problemen. De leerlingen helpen Pompom door diverse spellen te spelen, hiermee beloningen te verdienen en met alle beloningen samen een oplossing voor Pompom te bedenken.

 

De spellen

De leerlingsoftware  heeft spellen op het gebied van:

  • Taal
    • Verkennen van letters en klanken
    • Woordenschat
  • Rekenen
    • Getalbegrip
    • Meten
    • Meetkunde

Daarnaast zit er in de leerlingsoftware het overkoepelende ontwerpspel dat aansluit bij het onderzoekend en ontwerpend leren en de probleemstellingen in de ankers van Schatkist. Dit ontwerpspel geeft leerlingen de kans om Pompom te helpen bij het oplossen van zijn probleem.

Ontwerpspel

Het ontwerpspel is het hart, het centrale, overkoepelende beloningsspel in de software. Dit spel motiveert leerlingen om steeds opnieuw de spellen te willen spelen en dus te oefenen en leren.

Het kind verzamelt beloningen door spellen te spelen waarmee het uiteindelijk in dit spel de oplossing voor Pompom kan ontwerpen. Het ontwerp wordt opgeslagen als een foto. De leerling kan het delen met ouders, opa’s en oma’s via bijvoorbeeld mail of WhatsApp.

Taal: verkennen van letters en klanken en ontwikkelen fonemisch bewustzijn

In het Zoemspel verkent en herhaalt de leerling met ‘het bijenhotel’ spelenderwijs letters, klanken en woorden van een bepaald anker.

Taal: woordenschat

Het woordenschatspel geeft leerlingen de kans de eerder aangeboden woorden uit een bepaald anker te herhalen en te oefenen. Dit gebeurt spelenderwijs. Leerlingen verkennen de woorden alzijdig en diepen ze uit door te labelen en ze uit te spreken. Of door te kijken naar een filmpje en een netwerkoefening te doen.

Rekenen: getalbegrip, meten en meetkunde

In de drie rekenspellen speelt de leerling spellen op drie domeinen van rekenen: meten, meetkunde en getalbegrip. In alle spellen is er een koppeling naar de wereld van Pompom. Daarnaast staat er in de leerlingsoftware een overkoepelend rekenspel op het gebied van computational thinking. De leerling puzzelt uit hoe hij of zij de route moet lopen om bij oma, Snoes of Loeloe te komen.

Sterke punten van de leerlingsoftware

Adaptieve software

De software is adaptief: het programma past na het spelen van elk spel het aanbod aan op basis van de score van de leerling. Op deze manier wordt elke leerling uitgedaagd op zijn of haar eigen niveau en kan elke leerling groeien vanuit dit niveau.

Beloning (= gamification)

Het ontwerp-spel met het gekoppelde beloningssysteem stimuleert kleuters om zoveel mogelijk beloningen te verdienen door de spellen te spelen. Met alle beloningen samen helpen ze Pompom zijn probleem op te lossen. Deze opzet vergroot intrinsieke motivatie en betrokkenheid waardoor de leerlingen spelenderwijs leren en oefenen.

Samenhang leerkracht- en leerlingsoftware

Door slimme koppelingen tussen de leerkracht- en leerlingsoftware geeft Schatkist editie 3 je optimale ondersteuning in je dagelijkse lespraktijk.

 

Thuisversie

Naast de schoollicentie kun je als school ook een licentie nemen op de software voor thuis. Deze leerlingsoftware voor thuis maakt het mogelijk om de oefentijd uit te breiden. Bovendien stimuleer je met de thuisversie de ouderbetrokkenheid.

Aansluiting bij Veilig leren lezen

Schatkist ontwikkelt over de volle breedte de taalvaardigheid van leerlingen en bereidt hen voor op groep 3. Schatkist editie 3 en Veilig leren lezen kim-versie maken deel uit van één doorgaande lijn voor taal-leesontwikkeling in het basisonderwijs. Die vind je terug in visie, uitgangspunten, materiaal en aansluiting van de leerlijnen en doelen voor het ontwikkelingsgebied taal. Ook in de software is deze aansluiting goed te zien.

Bestellen

De leerlingsoftware kun je hier bestellen of via de basisschoolleverancier.