Tips voor starten met Semsom

Semsom is er klaar voor om samen met de kinderen van groep 3 en 4 te leren rekenen, maar ben jij dat ook? We geven je enkele tips over hoe je je goed kunt voorbereiden en waar je op kunt letten.

Het startblok

Het startblok is anders van opzet dan de andere blokken. De belangrijkste reden is dat de kinderen op deze manier de tijd hebben om te wennen aan de nieuwe groep en het leren rekenen met Semsom.

De basislessen rondom één lesdoel zijn namelijk in tweeën gesplitst. Waarbij de ene dag voornamelijk de instructie centraal staat en de andere dag de verwerking. Hierdoor is er voor ruimte en tijd om klassenregels en/of afspraken in te oefenen. Denk bij groep 3 maar aan: hoe speel je met elkaar een spel? Hoe ga je met de (reken)materialen om? Op welke manier gebruik je de wisbordjes?

Bijkomend voordeel is dat veel (klassikale) rekenactiviteiten zich lenen voor het opbouwen van een fijn klassenklimaat in de gouden weken. Zet dus ook eens een (extra) rekenactiviteit in de middag in.

In het Startblok van groep 4 besteden we veel aandacht aan het herhalen van de leerstof van groep 3. De lessen staan in het teken van het vlot leren optellen en aftrekken tot en met 20 en de getallen tot met 100 splitsen in tientallen en eenheden en samenvoegen. Deze herhaling zorgt voor een soepele overgang naar de leerstof van groep 4. 

Soorten lessen

Binnen het startblok zijn er 3 soorten lessen: een basisles, meer-weerles en een speelles of onderzoeksles.

Een basisles heeft een eigen lesdoel met instructie en verwerking. Die lesdoelen vormen samen het weekdoel. In het startblok werk je twee weken rondom één weekdoel. In een meer-weerles wordt het weekdoel herhaald. Speellessen zijn lessen waarin doelen rondom meten en meetkunde onderhouden worden. In het startblok is er een Speelles in les 5 en in les 15. Binnen een Speelles staan activiteiten voor een rekencircuit beschreven rondom diverse doelen. Kies zelf welke activiteitensuggesties je gaat toepassen. Besteed in ieder geval voldoende aandacht aan het onderhoudsdoel. In de eerste Speelles staan bijvoorbeeld de maanden en seizoenen centraal. Een ideale les om een verjaardagskalender te maken.

Vanaf blok 5 in groep 3 veranderen de meeste speellessen in onderzoekslessen. In de onderzoeksles worden praktische doelen op een onderzoekende wijze uitgewerkt. De klas gaat bijvoorbeeld figuren maken met een tangrampuzzel in groep 3 en in groep 4 moeten ze van tangramfiguren het spiegelbeeld namaken.

Materialen

Binnen een rekenles van Semsom worden er diverse (reken)materialen gebruikt. Zowel bij de instructie als bij de activiteiten. Dit om de kinderen handelend te laten ervaren hoe de diverse rekenconcepten werken.

Het rekenbakje

Een eenvoudige manier om snel materialen voorhanden te hebben is het rekenbakje. Je kunt deze bakjes kant-en-klaar kopen bij de basisschoolleverancier of zelf samenstellen. In een rekenbakje zitten o.a. fiches, telfiguren, getalkaartjes en dobbelstenen. Door iedere leerling een rekenbakje te geven zijn veel materialen snel binnen handbereik.

Alternatieve activiteiten binnen en buiten

Past een activiteit niet of is het heel mooi weer? Neem dan een kijkje op de activiteitenpagina achterin de handleiding. Daar staan alternatieve activiteiten voor binnen en buiten. Natuurlijk is er altijd ruimte om eigen spelvormen in te zetten of de activiteitenkaarten te gebruiken.

Wel of geen werkboek?

Vanaf de 2e week zijn er werkboeklessen bij groep 3. Elke 2e les rondom een lesdoel is het mogelijk om te werken met het werkboek. Je kunt er echter ook voor kiezen om het werkboek nog even te laten voor wat het is. Zodat er nog meer ruimte is om bewegend en spelend te leren.

In groep 4 zijn leerlingen inmiddels gewend aan het werken in een werkboek en start je vanaf het startblok gewoon met de werkboeken.

De rekenhoek voor groep 3

Heb je nog tijd en ruimte in je voorbereidingen over? Maak dan een rekenhoek in de klas. Tips voor activiteiten staan in de handleiding, maar je kunt ook gebruik maken van de activiteitenkaarten rondom de rekenhoekdoelen. In het startblok staat het handelend optellen, aftrekken en splitsen centraal. Een splitsbuis past dus zeker in de rekenhoek. Of zet deze op een kast wanneer je geen fysieke ruimte hebt. Belangrijkste tip is: geef jezelf en de leerlingen de tijd om het werken met Semsom eigen te maken. Juist binnen het Startblok is daar ruimte voor. Een goed begin is het halve werk!

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje