Rekenlezen met prentenboeken

3 januari 2020

rekenlezen-thumbnailpngJe staat er misschien niet meteen bij stil, maar heb je wel eens gedacht om (voor) te lezen met rekenprentenboeken? Karel Wijne, uitgever Rekenen bij Zwijsen, legt uit hoe je rekenprentenboeken inzet bij het voorlezen.

Karel: ‘Het mooie van deze voorleesboeken is dat er expliciete rekenbegrippen worden benoemd. En op het moment dat je daar de nadruk op legt en de koppeling legt met het beeld, krijgt het betekenis voor kinderen.’

Rekenbegrippen: vormen, tellen en meten

‘Neem bijvoorbeeld het rekenprentenboek Wat ruik ik daar? In dit prentenboek gaat het over vormen, tellen en meten; vierkant, rond, dichtbij en veraf. Doordat de rekenbegrippen heel expliciet benoemd worden tijdens het voorlezen, kunnen kinderen zich die eigen maken. Ook kun je met kinderen in gesprek gaan tijdens het voorlezen: als iets heel hoog is, hoe kun je dan toch erbij komen? Samen met de kinderen kun je dan de prenten bekijken.

Tellen in het boek Monster nummer 10

In het boek Monster nummer 10 kunnen kinderen leren om tot 10 te tellen. Het verhaal gaat over dapper zijn. Hoofdpersoon Levi is van niets of niemand bang. Niet van monster nummer 1, monster nummer 2, 3, 4, enzovoort. Tot monster nummer 10 zijn slaapkamer wil binnenkomen. Met de introductie van ieder nieuw monster kunnen kinderen meetellen met Levi. Het hoeft niet, het kan wel.

Onderzoek: voorlezen van rekenprentenboeken goede voorbereiding voor later

Voor de beleving van het verhaal maakt het niet uit of kinderen al toe zijn aan tellen en getalbegrip. Maar ze maken er wel mee kennis. Onderzoek van hoogleraar Marja van den Heuvel-Panhuizen toont aan dat het voorlezen van prentenboeken kinderen kan laten nadenken over reken-wiskundige inhouden die in het onderwijs pas later aan bod komen.

Wat je ook kunt doen is voorlezen en het tegelijkertijd voordoen. Met bewegingen kun je het accentueren: dit is laag, dit is hoog, dit is ver weg. ‘Juist door het verhaal en de illustraties gaan abstracte begrippen als “getallen” of “dichtbij” en “veraf” leven. 

Bekijk de rekenprentenboeken

 

Er zijn nog geen reacties.