Zo stimuleer je de ontwikkeling van een leesbaar handschrift

31 juli 2017

De schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit, lezen we in de media. Komt dat doordat kinderen steeds meer met een iPad werken? En wat kun je als leerkracht doen? Marion van der Meulen, schrijfspecialist en auteur van de schrijfmethode Pennenstreken, legt het uit.

Kinderen kunnen last krijgen van hun polsen en schouders wanneer zij geen goede pengreep hebben. Dan zullen zij sowieso geen plezier beleven aan schrijven. Daarom is het heel belangrijk dat leerlingen vanaf groep 3 op een goede manier hun pen vasthouden. Het liefst een zogenaamde ‘driepuntsgreep’, waarbij ze met duim en wijsvinger de pen vastpakken terwijl de middelvinger het potlood ondersteunt. Maar ook een vierpuntsgreep is prima. Het belangrijkst is dat de beweging vanuit de vingers komt en niet vanuit de pols.
Die motoriek kun je heel simpel leren. Niet door veel te oefenen, maar door kinderen lekker te laten spelen. Bijvoorbeeld in de bouwhoek, door te knutselen of kralen te rijgen. Daarmee stimuleer je de motoriek van kleuters.

Tegenwoordig wordt er natuurlijk veel meer gebruik gemaakt van tablets en computers. En swipen doet helaas weinig voor je motorische ontwikkeling. Dat doe je vanuit je pols, niet vanuit je vingers. Daardoor zien wij dat kinderen pas op latere leeftijd een goede pengreep aanleren. Maar ook de hoeveelheid tijd die leerlingen tegenwoordig aan schrijven besteden, is drastisch minder. Vroeger schreven ze de hele dag, zes uur per dag. Nu halen ze misschien zes uur per week. Leerlingen werken vaak met werkboekjes waarin ze dingen omcirkelen en er wordt regelmatig op computers gewerkt. Het automatiseren van de pengreep én het schrift gaat langzamer dan vroeger.

Genoeg reden dus om het schrijfonderwijs hoog op de agenda te zetten. Ook in de bovenbouw! Schrijven is net als topsport: je hebt veel training nodig om het goed te automatiseren en tot een goed leesbaar handschrift te komen.

Lees hoe Pennenstreken je daarbij kan helpen.

Er zijn nog geen reacties.