Lezen over robots en technologie is met ‘Roosbot’ leuk én spannend
Professor Ton Wilthagen doet onderzoek naar de invloed die robots op ons werk en (dagelijkse) leven hebben. Hij schreef daar het kinderboek ‘Roosbot’ over. We interviewden professor Wilthagen (Tilburg University) over robots, kunstmatige intelligentie en technologie. Pittige onderwerpen? Niet in dit spannende boek! ‘Met Roosbot wordt lezen over technologie leuk en spannend, en is het geen taaie, wetenschappelijke kost.’
Roosbot is te bestellen in onze webshop!
Kunnen robots bijdragen aan een betere wereld? In dit spannende verhaal over robotica en kunstmatige intelligentie wil Roos geen mens meer zijn, maar robot: Roosbot. Zo hoopt ze de wereld beter te maken. Begrippen worden uitgelegd in informatieve kaders en middels een woordenlijst.
Kijk hier hoe Roosbot van de drukker komt!
Hoe is het boek Roosbot tot stand gekomen?
‘Enkele jaren geleden schreef ik met een collega een essay, waarin de vraag centraal stond hoe je de meeste betrouwbare robot ter wereld maakt. Na het schrijven van dit essay wilde ik meer weten over wat we kinderen meegeven over robots en kunstmatige intelligentie. Ik vroeg mijn lokale boekhandelaar boeken over deze onderwerpen voor me achter te houden, zodat ik erover kon lezen. Met de kennis die ik opdeed in boeken voor jonge en oudere kinderen ontstond het idee zelf een kinderboek te gaan schrijven. Dat is ‘Roosbot’ geworden.’
Wat is het idee achter het boek?
‘Roosbot moet kinderen, ouders en school bewust maken van onze eigen waarden met betrekking tot kunstmatige intelligentie en robots: hoe kijken we naar technologie? Gebruiken we technologie ten goede? Met een drone kun je mensen doden, maar je kunt er ook medicijnen mee bezorgen. Wij als mensen dragen hier verantwoordelijkheid in. Met Roosbot wordt lezen over technologie leuk en spannend, en is het geen taaie, wetenschappelijke kost.’
Kun je wat meer vertellen over Roosbot?
‘Roosbot gaat niet alleen om de rol en waarde van robots in ons leven. Roos begrijpt niet waarom volwassenen zo achteloos omgaan met de wereld en de natuur. Dit maakt haar boos, ze vindt het onlogisch en vestigt haar hoop op nieuwe technologie: robots. Robots maken de wereld beter, dus Roos wil ook een robot worden, en daar hoort een nieuwe naam bij: Roosbot.
Roosbot komt in het boek voor een dilemma te staan: haar moeder belandt door de manier waarop mensen chatbots inzetten, bijna in de gevangenis. Daar kan technologie toch niet voor bedoeld zijn? Tja, als je wil weten hoe het afloopt, zul je toch echt zelf het boek moeten gaan lezen!’
Foto: Professor Ton Wilthagen, schrijver van Roosbot, met een échte robot!
Wat zou jij liever aan robots overlaten?
‘Er zijn weinig dingen die ik liever niet meer zelf zou doen. Ik zou het wel fijn vinden als zelfrijdende robotauto’s ons veilig gaan vervoeren. Een robotchauffeur drinkt geen alcohol en wordt niet boos in het verkeer. Het is ook beter voor het milieu want die auto’s kunnen in een soort treintje rijden. Dan kan ik lekker achterin een leuk boek lezen!’
Hoe sluit Roosbot aan op de lessen op school?
‘In Roosbot willen we belichten wat technologie is, en hoe je deze kunt aansturen. De informatieblokjes met begrippen helpen hierbij. Zo legt Roos in het boek aan RoZo, de zorgrobot op het werk van Roos’ vader, uit wat een Turingtest is. Veel mensen, ook volwassenen, kennen dit begrip niet. Zo dragen we met het boek bij aan de digitale geletterdheid van kinderen. Roosbot gaat deel uitmaken van de serie Lees je digiwijs, maar kan ook apart besteld worden bij Zwijsen.’
Kunnen lezers ook leren ‘robotrekenen’ en ‘robotdansen’ zoals Roos?
Bij Roosbot hebben we een doeblad gemaakt. Kinderen leren met dit doeblad denken, dansen en rekenen als een robot. Ze lezen dus niet alleen over robots en technologie, ze gaan er ook écht mee aan de slag!
Meer weten?
Ben je benieuwd naar de andere boeken? Lees alles over de serie Lees je digiwijs. Of ga meteen naar onze webshop.