Tips spelend leren in groep 3 – kern start

Spel is de meest natuurlijke manier van leren. Door plezier te maken ontwikkelen kinderen allerlei belangrijke vaardigheden zoals de grove en fijne motoriek, creatief denkvermogen en ruimtelijk inzicht. In de serie ‘Tips voor spelend leren in groep 3’ verzamelde Zwijsen daarom diverse opdrachten die leerkrachten in hun keuzewerk op kunnen nemen. Leuk, efficiënt en direct toepasbaar!

Hoe organiseer je keuzewerk?

Voor je daadwerkelijk met keuzewerk aan de slag gaat, is het goed om na te denken over de vraag hoe je dit in de praktijk gaat organiseren. Om keuzewerk zo efficiënt en leerkrachtvrij mogelijk te laten verlopen, is een goede voorbereiding immers erg belangrijk. Denk hierbij aan de inrichting van het lokaal, het gebruik van materialen en de manier waarop je uitleg geeft aan kinderen.

Tips voor de inrichting van het lokaal

Werkschappen en groepstafel

Zorg voor werkschappen met krukjes langs de wanden van het lokaal. Als er ruimte is, kan je ook extra groepstafels inzetten. Op de werkschappen of groepstafels zet je de materialen voor de diverse opdrachten uitnodigend klaar. Voordeel hiervan is, dat kinderen een werkje dat nog niet af is kunnen laten liggen tot dat ze weer tijd hebben om het af te maken.

Werkkaartjes

Maak voor ieder kind een gelamineerd naamkaartje (8×6 cm). Kinderen leggen dit kaartje bij  hun werkje zodat de leerkracht en andere kinderen kunnen zien dat dit kind nog verder wil werken aan deze opdracht.

Planbord

Een planbord met foto’s van de diverse keuzewerkopdrachten en naamkaartjes van de kinderen is onmisbaar voor de organisatie van het keuzewerk. Het planbord is deels leerkrachtgestuurd, deels kindgestuurd te gebruiken. Veel leerkrachten plannen voor de volgende dag het werk dat zij de kinderen graag willen laten doen door de naamkaartjes van de kinderen onder de betreffende werkjes te hangen. De kinderen starten met de aangegeven opdracht, waarna ze vervolgens vrij door mogen kiezen. 

Instructie van de diverse opdrachten

Keuzewerk bestaat voor een deel uit opdrachten die in elke kern terugkomen en waarvan alleen de inhoud verandert. Instructie is na kern start niet meer nodig. Er zijn in elke kern ook enkele nieuwe keuzeopdrachten. Maak van die opdrachten een foto en print die op de helft  van een A4tje. Hang deze A4tjes naast het planbord.

Leg bij de start van een nieuwe kern een nieuw werkje uit aan één kind. Als het kind dit goed begrijpt, mag het zijn naam onder de foto van het werkje schrijven. Kinderen die dit werkje ook kiezen, vragen of dit kind hen even wil uitleggen wat de bedoeling is. Daarna mag ook dit kind zijn naam onder de foto zetten.

Spelend leren met kern start

Rijmmandjes

In kern start en kern 1 is rijmen een goede oefening ter ondersteuning van de auditieve analyse. Met behulp van rijmmandjes en rijmende voorwerpen (dit mogen ook afbeeldingen zijn) kunnen de kinderen deze vaardigheid oefenen.

Werkwijze:

  • De voorwerpen worden op een rij gelegd
  • Het eerste voorwerpje wordt gepakt en benoemd
  • Door van links naar rechts de voorwerpjes te benoemen zoeken kinderen het rijmende voorwerp  

Drietal

Voor sommige kinderen is het in deze fase van het leren lezen nog moeilijk om de juiste klankpositie van de letters van een woord te bepalen. Drietal is een spel dat  kinderen hierbij op weg helpt en is daarom in deze fase van het lezen bijzonder nuttig. Drietal bestaat uit 24 kaartjes die de letters van acht drieletter-woorden bevatten.

Op elk letterkaartje staat ook een afbeelding. Er zijn bijvoorbeeld drie kaartjes met een afbeelding van kaas. Op elk van de kaartjes met de afbeelding kaas staat één van de letters van het woord kaas. Bij de start van het spel worden de kaartjes geschud. Daarna worden er stapeltjes gemaakt van kaartjes met dezelfde afbeelding.

Vervolgens probeert het kind de kaartjes zo te leggen dat het juiste woord ontstaat. Hiermee wordt de analyse vaardigheid vereenvoudigd omdat de keuze van de letters beperkt is. Drietal kan ingezet worden nadat het derde woord van kern 1 aangeboden is.

Voorbereiding:

  • Downloaden van kopieerbladen 6 en 7 op stevig wit of geel papier
  • Knip de kaartjes uit en lamineer ze
  • Stop de kaartjes in een doosje

Meer tips voor spelend leren?

Download hieronder het volledige artikel omtrent spelend leren in kern start of bekijk onze lesideeën bij een van de andere kernen. 

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje