Wat vind je van Veilig leren lezen kim-versie?
Carla: “Ten opzichte van de 2e maanversie heeft de kim-versie zeker meerwaarde. De methode kent een rijk en gevarieerd aanbod van materialen om tot lezen te komen. De kinderen krijgen lezen en spelling op zoveel verschillende manieren en oefenvormen aangeboden; van een klikklakboekje tot een leesboekje en van een spellingboekje tot Veilig & vlot. Die laatste boekjes vonden de leerlingen bij de vorige versie te eentonig worden. Nu telt het Veilig & vlot-boekje wel zes pagina’s per letter. De wereld van differentiatie is opengezet met deze methode.
Ook de opbouw van de letters vind ik zeer goed. Door telkens één nieuwe letter aan te bieden overlaad je de leerlingen niet met letters. Ze gaan met die ene letter werken én met letters die ze al kennen.
Ik merk dat leerlingen nu veel eerder zeggen: ‘Ik heb een zin gelezen!’ Dat positieve gevoel nemen ze mee naar huis.
Een aanwinst in deze methode vind ik de kern Start. Het boekje dat bij kern Start hoort, nodigt de leerlingen echt uit! Ze maken eigenlijk al meteen kennis met alle onderdelen van de methode. Niet alleen auditieve analyse, maar ook met korte tekstjes. Er zitten ook leuke stickers in het boekje. De kern Start geeft je de tijd om kinderen in twee weken te kunnen observeren en te kijken wat er al in deze leerlingen zit.
Verder spreken de ankerverhalen over Kim en haar opa op het Puddingboomplein de kinderen heel erg aan. Ik heb zelf ook een ‘voorleespet’ gekocht die ik bij het voorlezen van de ankerverhalen opzet.
Ik vind het goed dat de verhalen ook weer aan bod komen in de integratielessen. Op die manier krijgen de leerlingen het verhaal écht mee en werken ze aan hun woordenschat. Wie zijn de hoofdpersonages in het verhaal? Waar hebben ze allemaal de letter ‘i’ ontdekt met de geit van opa? Je bouwt het verhaal weer op in die integratielessen. Ik zie het als een belangrijk onderdeel van de methode.”