Een rekenhoek in de klas (groep 1-2)

9 tips voor het gebruik van een rekenhoek

De rekenactiviteiten bij Semsom 1-2 staan beschreven op de activiteitenkaarten in de activiteitenbox. Deze activiteiten kun je ondersteunen en uitdiepen met een rekenhoek in de klas. Een rekenhoek is een voorbereide, rijke leeromgeving, waarin kinderen samen rekenervaringen op hun eigen niveau kunnen opdoen.

We geven 9 tips voor het gebruik van een rekenhoek en tips voor materialen in de rekenhoek. Tot slot geven we een aantal voorbeelden van Semsom rekenhoeken.

Tips voor inrichten van een rekenhoek

1.     Bied betekenisvolle activiteiten aan

Zorg voor activiteiten die een verbinding hebben met de echte wereld. Bied een context aan, waarin oplossen van rekenproblemen functioneel is. Geef kinderen een reden om bijvoorbeeld voorwerpen te tellen, te structureren, te wegen of te spiegelen.

2.     Werk doelgericht

Ga uit van de rekendoelen, waar de kinderen op dat moment aan werken. Op de activiteitenkaarten staan de doelen vermeld.

3.     Geef speelse, open opdrachten

Zorg ervoor dat de opdrachten ruimte geven voor verkennen, ontdekken, experimenteren, probleem oplossen en verklaren. Open opdrachten kunnen op verschillende niveaus worden uitgevoerd, waardoor vanzelf differentiatie ontstaat. Liever geen goed/fout opdrachten of kant-en-klare werkbladen.

4.     Zorg voor interactie

Kinderen leren met en van elkaar. Laat kleine groepjes (ongeveer 4 kinderen) samenwerken in de rekenhoek. Een kleine groep verhoogt de interactie en betrokkenheid.

5.     Wees zelf actief

In de rekenhoek kunnen kinderen zelfstandig aan rekenproblemen werken. Jouw interventies hierbij zijn onmisbaar. Je kunt de kinderen ondersteunen en verder helpen door mee te spelen, vragen te stellen, te modellen, samen te vatten en te reflecteren met de kinderen.

6.     Onderhoud en vernieuw de rekenhoek

Leer de kinderen om de rekenhoek na gebruik netjes op te ruimen. Sorteren en opruimen zijn op zich al leerzame rekenervaringen. Gebruiken de kinderen bepaalde materialen niet? Verwijder deze dan of bedenk een manier om deze materialen interessanter te maken. Voeg regelmatig nieuwe uitdagingen toe aan de rekenhoek of richt deze helemaal opnieuw in.

7.     Laat de kinderen handelen en verwoorden

Zorg voor concrete materialen, waar de kinderen mee kunnen handelen. Bij de tips voor materialen in de rekenhoek lees je hier meer over. Stimuleer hen om hun handelen onder woorden te brengen en rekenbegrippen en rekentaal te gebruiken.

8.     Stimuleer rollenspel

Rollenspel is een krachtig didactisch middel voor kinderen. Bedenk samen een context bij de rekenproblemen, die de kinderen kunnen uitspelen.

9.     Laat je inspireren door de Semsom rekenprentenboeken en Semsomdansen

Onderstaand geven wij enkele voorbeelden van rekenhoeken met Semsom materialen.

Tips voor materialen in de rekenhoek

Vul de rekenhoek niet met te veel materialen. Observeer de kinderen, kijk wat ze nodig hebben en voeg stapje voor stapje materialen toe. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Schrijfmateriaal
  • Telbare objecten (bv. schelpen, knopen, fiches)
  • Materialen om hoeveelheden te structureren (bv. lege eierdozen, ijsblokbakjes)
  • Materialen uit de ‘echte wereld’, bijvoorbeeld weegschaal, duimstok, maatbeker
  • Stempels (bv. met cijfers)
  • Kaartjes met getallen en getalsymbolen
  • Spelletjes
  • Kralenplank
  • Constructiemateriaal
  • Spiegel
  • Prentenboeken

Prentenboeken en Semsomdansen als inspiratiebron voor een rekenhoek

Rekenhoek ‘12 voetstappen?’

Bouw de situatie met ‘de waterplas’ na.  Laat de kinderen het verhaal naspelen of een eigen variant bedenken. Maak met printblad periode 2 activiteit 7 pootafdrukken van een olifant. Laat de kinderen zelf pootafdrukken van andere dieren maken. Ze kunnen ook meten met hun eigen lichaamsdelen. Leg formele meetinstrumenten (duimstok, meetlint, liniaal etc.) klaar, waar de kinderen mee kunnen experimenteren. Daag uit om op verschillende manieren de afstand tot de waterplas te meten en de uitkomst van de metingen te noteren.

Rekenhoek ‘Spiegelridders’

De kinderen kunnen met constructiemateriaal scenes uit het boek nabouwen en met spiegels onderzoeken. Ze kunnen ook schilden tekenen, maken op een kralenplank of leggen met vormen en figuren en de symmetrie met een spiegel onderzoeken.

Rekenhoek ‘8 vissers naar het park’

De platen uit dit prentenboek zijn zo rijk, dat ze elk als inspiratiebron voor een rekenhoek kunnen dienen. De kinderen kunnen situaties uit het park nabouwen en naspelen. Ze kunnen onderzoek doen naar hoeveelheden op een pagina en deze bijvoorbeeld weergeven in een beeldgrafiek. Ze kunnen experimenteren met structureren van hoeveelheden door een kleedjesmarkt of foodtruck in te richten etc. Bovendien kunnen ze met elkaar het spel ‘Hoeveel vissen in het net?’ (printbladen a en b periode 2 activiteit 4) verder verkennen.

Semsomdans rekenhoek

Richt een hoek in waar de kinderen zelf Semsomdansen bedenken en uitvoeren, waarin ze tellen, doortellen, terugtellen, cijfers of vormen maken met hun lijf etc. Daag hen uit om hierbij zelf ritmische muziek te maken (bv. met een trommel) en om de choreografie te noteren (gebruik hiervoor bijvoorbeeld printblad periode 6 activiteit 3). Neem de dansjes op en stuur het filmpje naar dansjuf Aneesa en Semsom.

Bronnen

Bouwman, A., & Bruning, I. (2017). Kleuters in de hoek. Haal meer uit je rekenhoek. Volgens Bartjens, 37(2), pp. 10-14.

Kunst, M., & Van Gelder, J. (2021). 12 voetstappen? Uitgeverij Zwijsen.

Logtenberg, H., & Van Schaik, M. (2020). Speels rekenen in hoeken. Een doorgaande lijn voor rekenen van groep 2 naar groep 3. Volgens Bartjens, 39(4), pp. 28-30.

Werker, A., & Stenvert, N. (2021). 8 vissers naar het park. Uitgeverij Zwijsen.

Werker, A., & Van Look, H. (2021). Spiegelridders. Uitgeverij Zwijsen.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje