Semsom tips van de leerkracht: Dianne

“Voor mij is het belangrijk om het doel van de dag goed aan de orde te laten komen. ‘Ik, wij, jij’, doen we eigenlijk altijd wel. Soms doe ik wat minder in het werkboek met de leerlingen en zet ik in plaats daarvan een bewegend leerspel in”, vertelt Dianne Wardenaar, leerkracht van groep 3 op IBS De Steenuil in Deventer. Haar school startte eind augustus met Semsom. Je leest haar tips over hoe je de methode soms net iets anders in kan zetten.

“Ik begin met de instructies en als ik na de check merk dat sommige leerlingen extra uitleg nodig hebben, dan geef ik een verlengde instructie. Bij die verlengde instructie pak ik de activiteitenkaarten er altijd even bij. De andere kinderen beginnen dan alvast in het werkboek. Bijvoorbeeld bij het splitsen; dan pak ik de kaart van het splitsen en gaan de kinderen daar twee aan twee nog extra mee aan de slag”, vertelt Dianne. 

Semsom in de boom

“Bij de uitleg pak ik vaak de pop van Semsom erbij. Hij zit dan bijvoorbeeld in de boom en gooit dan een aantal kokosnoten uit die boom. Dan tellen de kinderen meteen mee hoeveel noten hij eruit gooit. Wanneer ze wat nieuws leren, dan laat ik het Semsom vertellen. De kinderen vinden hem heel leuk, ze aaien ‘m regelmatig”, lacht ze. 

Bewegend rekenen 

“Mijn leerlingen leren heel goed op een spelende manier. Wanneer we met de kleine buurman en grote buurman bezig gaan, dan zegt de ene: ‘15’ en dan mag de ander naar ’14’ en ‘16’ joggen. Ze noemen om en om de getallen op, zo rennen ze vervolgens ook om de beurt naar het juiste getalkaartje dat ergens in de klas ligt.”

Lees meer tips

Werk jij ook met Semsom in groep 1,2 en/of 3 en heb je toffe tips om te delen met andere leerkrachten? Deel ze in de Semsom Facebook groep en inspireer elkaar! 

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje